«محمدرضا نجفیمنش» در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در این زمینه و همچنین تولید خودروهای اقتصادی از سوی خودروسازان، هرچند از سوی مسوولان مواردی اعلام شده، اما تاکنون برنامهای به قطعهسازان واصل نشده است.
این مقام صنفی اضافه کرد: مطابق آمارهایی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده، ارزش لوازمیدکی قاچاق و تقلبی در بازار دستکم ۲ میلیارد دلار است، با این حال امیدواریم فشار از واحدهای تولید که عمدتاً شناسنامهدار هستند، برداشتهشده و فشار را بر شبکه توزیع لوازم یدکی بیشتر کنند تا راههای ورود کالای قاچاق شناسایی شود.
لزوم تامین نقدینگی موردنیاز قطعهسازان
نجفیمنش گفت: هرچند منکر نقص در این صنعت نیستیم، اما هیچ کاری در بدو امر کامل نیست و بهتر است بهجای سرکوب، نقد سازنده و منصفانه کنیم.
نقد سازنده بهجای خودتحقیری
ارزش ۲ میلیارد دلاری لوازمیدکی قاچاق
به گزارش ایرنا، پیشتر وزیر صمت اعلام کرد: یکی از خلأهای صنعت خودروسازی ما نبود محصولات اقتصادی است، در این زمینه ایران خودرو از اواخر سال گذشته به دنبال تولید محصولی اقتصادی برای عرضه به بازار است.
نجفیمنش خاطرنشان کرد: طرح مبارزه با قاچاق لوازم یدکی که از ۱۵ فروردینماه کلید خورده، طرح بسیار خوبی است که به نفع تولید است، اما در مقام اجرا نیازمند همکاریهای بیشتری است.
وی افزود: تا اردیبهشتماه شاهد پرداختیهایی به این صنعت بودیم، اما پس از آن متوقف شد؛ با این حال، توان قطعهسازان نیز محدود است و باید به رفع مشکل تامین نقدینگی و پرداخت مطالبات آنها پرداخت تا روند تولید و دستیابی به هدف افزایش ۵۰ درصدی تولید دچار خدشه نشود.
وی در این باره نقدی به وزارت صمت کرد و ادامه داد: اگر دولت به نقش رگلاتوری و هدایتکنندگی صنعت خودرو پرداخته و مانع از قیمتگذاری دستوری شود، ۹۰ درصد مشکلات صنعت خودرو حل میشود.