برنامهریزی برای تولید ۱۸ میلیون دستگاه لوازمخانگی/ صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری
«علیرضا محمدی دانیالی» امروز در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: امروز تولید لوازمخانگی نسبت به چند سال گذشته بسیار خوب است و در مقایسه با سال ۹۷ تولید بیش از ۲ برابر شده است.
محمدی دانیالی همچنین گریزی به رکود این روزهای بازار زد و اظهار داشت: تورم موجود در اقتصاد سبب شده تا رشد قیمتها و هزینههای تولید را شاهد باشیم، همچنین مطابق آمارها در ۱۰ سال گذشته قدرت خرید جامعه ایرانی ۳۴ درصد کاهش داشته است که به تشدید شرایط رکود تورمی و کاهش خرید لوازمخانگی انجامیده است.
وی به صادرات ۲۵۰ میلیون دلاری لوازمخانگی در سال گذشته اشاره کرد که با وجود تداوم تحریمها، همچنین مشکلات بانکی و معضلات حواله پول محقق شده و انتظار میرود امسال این رقم به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برسد.
بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی صنعت لوازمخانگی
وی افزود: به همین دلیل در حال مدیریت مساله هستیم تا با تخصیص فضای کمتر، شرکتهای داخلی و خارجی بیشتری بتوانند حضور بیابند، هرچند به دلیل تداوم تحریم ها و شرایط کرونایی استقبال خارجیها در این دوره کمتر بوده است.
این مقام صنفی درخصوص برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی صنعت لوازمخانگی خاطرنشانکرد: با اینکه ۳۴ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برای شرکتکنندگان در نظر گرفته شده بود، اما تا امروز بیش از ۷۰هزار متر مربع درخواست داشته ایم و استقبال بسیار خوبی انجام شده است.
وی گفت: برای صادرات نیز یکی از مشکلات اساسی ناتوانی در حوالهکرد پول از طریق سیستم بانکی است.
محمدیدانیالی همچنین با اشاره به فضای پیش آمده پیش روی شرکتها برای حضور و نفوذ در بازار روسیه ناشی از جنگ این کشور با اوکراین، تصریحکرد: روسیه بازار بسیار بزرگ و پُرپتانسیلی است و میتوان کارهای اساسی در آن انجام داد.
وی با اشاره به رفت و آمد هیاتهای مختلف ایرانی و روسیه برای توسعه مراودات، تاکید کرد: در این مسیر باید دولت، مسوولان امر و بخش خصوصی با یکدیگر متحد شوند، همچنین وزارتخانههای صمت، امور خارجه، اتاقهای بازرگانی و بانکها پای کار بیایند.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران درخصوص برنامههای توسعه صادرات این محصولات، اظهار داشت: دو مشکل در مسیر صادرات وجود دارد؛ نخست، وقتی خارجیها لوگوی «ساخت ایران» را میبینند کمی عقبنشینی میکنند و دوم، تحریمها که سبب میشود تا برخی شرکتها تمایل به همکاری با شرکتهای ایرانی نداشته باشند.
وی بیانداشت: برای دستیابی به رشد هشت درصدی برنامه ریزی شده در اقتصاد، بخش لوزامخانگی هم باید همپای دیگر بخشها و صنایع رشد کند؛ بر این اساس رکود موجود در بازار باید با کلاننگری راهکار حاکمیتی برای آن اندیشیده شود.
این مقام صنفی خاطرنشانکرد: با سرمایهگذاریهای خوب انجام شده و همچنین رقابت شرکتها، کیفیت و کمیت تولیدات در سالهای اخیر رشد خوبی داشته است.