برای تکمیل رشت-آستارا معطل روسیه و چین نمی‌مانیم

خادمی خاطرنشان کرد: امیدواریم در هفته‌های آینده این پیشهاد را از ‌روس‌ها بگیریم و بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم که روند تامین مالی پروژه را با روس‌ها پیش‌ ببریم یا خیر. با وجود این، فرآیند تکمیل این خط متوقف نشده است، ما از ۱۶۴ کیلومتر، در ۲۵ کیلومتر از این مسیر، از راه‌های دیگر تامین مالی که دولت در نظر دارد، عملیات اجرایی را انجام می‌دهیم و منتظر روس‌ها یا چینی‌ها نمانده‌ایم و مسیرهای دیگر تامین مالی را هم در دولت پیش‌بینی می‌کنیم.

خیراله خادمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تکمیل راه‌آهن رشت-‌آستارا بیان کرد: اولویت اول پروژه‌های ریلی، راه‌آهن رشت‌-آستاراست که دارد پیگیری می‌شود؛ ما کارهای فنی را انجام دادیم و مطالعات مهندسی را تمام کردیم و برآورد فنی هم انجام شده و آن را برای قرارداد با مجریانی که اعلام آمادگی کردند، فرستادیم و به محض تامین مالی، وارد عملیات اجرایی می‌شویم.

وی با بیان اینکه راه‌آهن رشت-آستارا به عنوان اولویت اول پروژه‌های ریلی پیش‌بینی شده، گفت: ما برای تکمیل این پروژه به ۸۰۰ میلیون یورو نیاز داریم. روسیه هنوز پیشنهاد مالی به ما نداده است، البته آنها اسناد فنی و مطالعات انجام‌شده این محور را از ما دریافت کرده و بازدید فنی‌شان را هم انجام دادند و اکنون منتظر اعلام قیمت از طرف روسیه و نحوه ورود به کار از سوی آنها هستیم که می‌خواهند تامین مالی را به‌صورت وام انجام دهند یا بخش خصوصی آنها تکمیل این خط ریلی را بر عهده بگیرد و بهره‌برداری از خط را در اختیار داشته باشد.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401100603507/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84-%D8%B1%D8%B4%D8%AA-%D8%A2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%B9%D8%B7%D9%84-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D9%88-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: اگر روس‌ها پیشنهاد خوبی دهند ما هم می‌پذیریم، اما اگر روس‌ها پیشنهادی ندهند یا پیشنهادی داشته باشند که از سوی ما قابل پذیرش نباشد، ما توسط منابع داخلی این پروژه را شروع می‌کنیم؛ زیرا مشکل اجرایی در این پروژه نداریم و توان اجرایی کشور بسیار بالاتر است، برای مثال پروژه آزادراه تهران-‌شمال بسیار پیچیده‌تر از این پروژه است، یا راه‌آهن چابهار که پیچیدگی‌های بیشتری دارد و توسط مهندسان و متخصصان ایرانی اجرایی می‌شود. بنابراین ما هیچ مشکل اجرایی نداریم، بلکه تنها با مشکل مالی مواجه هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اولویت اول پروژه‌های ریلی، راه‌آهن رشت‌-آستاراست، گفت که برای تکمیل این پروژه، منتظر روس‌ها یا چینی‌ها نمانده‌ایم و مسیرهای دیگر تامین مالی را هم در دولت پیش‌بینی می‌کنیم.