بازگشت ۲۱۱ واحد تولیدی راکد مستقر در شهرک‌های صنعتی به چرخه تولید

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران هدف از اجرای این طرح را توانمندسازی و ارتقای ظرفیت واحدهای تولیدی نیمه فعال کشور عنوان کرد تا این تعداد واحدهای موردنظر با توان تولیدی بیشتر به فعالیت بپردازند.

وی افزود: درنتیجه آن، ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد، شامل ۶ هزار و ۸۱۴ واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و پنج هزار و ۲۵۳ واحد در خارج از آن‌ها شناسایی شد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد این واحدها نیازمند انجام عارضه‌یابی و بررسی دقیق‌تر هستند و ۴۵ درصد نیز به انجام پروژه  عارضه‌یابی از طریق مشاوران کلینیک‌های کسب‌وکار تمایل نشان داده‌اند.

وی اضافه کرد: همچنین ۵۷ درصد این واحدها، تمایل خود را به راه‌اندازی مجدد اعلام کرده‌اند که بازفعال‌سازی آن‌ها با استفاده از ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ مشاور کلینیک‌های کسب‌وکار در ۱۰ گروه تخصصی (مالی، حقوقی، بازاریابی، بهبود فرآیند، سرمایه‌گذاری و غیره) در سراسر کشور در دست اقدام است.

این مسوول به هدف‌گذاری برنامه فعال‌سازی سه هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد که برآورد می‌شود به ایجاد اشتغال بیش از ۱۷ هزار نفر بیانجامد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین میزان اشتغال‌زایی واحدهای احیاء شده را چهار هزار و ۴۸۱ نفر اعلام کرد و افزود: عملکرد تحقق برنامه هدف‌گذاری شده از لحاظ اشتغال‌زایی نیز ۱۶ درصد بوده است.

رسولیان در بخش دیگری از سخنان خود به علل غیرفعال بودن واحدهای صنعتی مجدد راه‌اندازی شده نیز اشاره و اضافه کرد: کمبود نقدینگی (۱۰۸ مورد)، فقدان بازار (۳۴ مورد)، اختلاف شرکاء (هشت مورد)، تأمین مواد اولیه (هفت مورد)، مشکلات قضایی (هفت مورد)، تأمین ماشین‌آلات (پنج مورد)، مشکلات زیرساختی (۲ مورد) و سایر عوامل (۳۹ مورد) ازجمله مهم‌ترین علت‌های غیرفعال بودن این واحدها به‌شمار می‌روند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بر اساس نتایج حاصله از اجرای اولیه طرح پایش و اعلام مدیران بنگاه‌های اقتصادی راکد، ۴۴ درصد از واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی (سرمایه ثابت، سرمایه در گردش و تخصیص ارز)، ۱۶ درصد مشکل عدم تقاضا و بازار، ۱۱ درصد مشکل کمبود مواد اولیه، ۱۰ درصد مشکل فرسودگی ماشین‌آلات، ۹ درصد مشکلات حقوقی با سازمان‌ها و دستگاه‌ها، هشت درصد مشکلات زیرساختی و ۲ درصد مشکلات مالکیتی و سهامداری دارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه، تعداد واحدهای احیاء شده به تفکیک رشته فعالیت صنعتی را شامل ۵۴ واحد در صنایع شیمیایی، ۵۰ واحد در صنایع فلزی، ۲۱ واحد در صنایع سلولزی، ۱۹ واحد در صنایع کانی غیرفلزی، ۱۲ واحد در حوزه خدمات، ۹ واحد در صنایع برق و الکترونیک و سه واحد در صنایع نساجی اعلام کرد.

وی با یادآوری تجربیات موفق سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بازفعال سازی واحدهای صنعتی راکد در کشور، بیان داشت: پارسال یک هزار و ۶۱۲ واحد و از سال ۱۳۹۱ تا پایان سال ۱۳۹۹ نیز ۱۰ هزار و ۱۹۳ واحد راکد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با همکاری کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید، دستگاه قضایی، شبکه بانکی و مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، احیاء و به چرخه تولید بازگشت.

رسولیان بیان‌ کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از ابتدای دولت سیزدهم، وزارت صمت از سال ۱۴۰۱ مسوولیت اجرای پروژه فعال‌سازی ظرفیت‌های‌ تولید در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت را برای نخستین بار در کشور به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران واگذار کرده است.

رسولیان ادامه داد: از مجموع واحدهای صنعتی راکد شناسایی شده در طرح پایش این سازمان، ۶۲ درصد از طریق شیوه‌های فنی بازفعال سازی، امکان راه‌اندازی مجدد دارند که در صورت تحقق آن، بالغ‌بر ۱۶۷ هزار فرصت شغلی جدید فراهم می‌شود.

دلایل غیرفعال بودن واحدهای صنعتی

رسولیان همچنین از افزایش ظرفیت ۲۹۳ واحد تولیدی با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد در یکصد روز ابتدایی سال خبر داد و بر هم‌افزایی همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای تحقق نتایج مطلوب تا پایان سال جاری تأکید کرد.

بازگشت ۲۱۱ واحد تولیدی راکد مستقر در شهرک‌های صنعتی به چرخه تولید

وی همچنین میزان سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی مجدد این واحدها در سراسر کشور را ۱۳ هزار و ۳۳۸ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: استان‌های اصفهان با ۱۹۰ واحد، تهران با ۱۶۴ واحد و فارس با ۱۲۷ واحد، بیشترین عملکرد احیاء واحدهای صنعتی راکد را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایرنا، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۳۵ ناحیه صنعتی و چهار منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره‌برداری، ۸۲ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، هفت شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب‌وکار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری، ۹۹ هزار و ۱۶۸ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۹ هزار و ۲۲۱ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۰۷ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۸۱ هزار و ۲۸ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84820515/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%DB%B2%DB%B1%DB%B1-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DA%A9-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF

«علی رسولیان»‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص آخرین وضعیت عملکرد برنامه احیاء واحدهای صنعتی راکد اظهار داشت: امسال برای احیا و بازفعال سازی یک هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور هدف‌گذاری کرده‌ایم که با احیاء این تعداد واحد، پیش‌بینی می‌شود برای ۲۸ هزار و ۸۰۰ نفر شغل ایجاد شود.

وی گفت: در فاز نخست اجرای این طرح و در یک افق چهار ساله، برنامه افزایش ظرفیت‌ تولید ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی زیر ظرفیت در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به احیاء ۲۱۱ واحد راکد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور از ابتدای امسال تاکنون، عملکرد تحقق این برنامه را ۱۳ درصد عنوان کرد.

رسولیان همچنین با بیان اینکه در سال جاری احیاء ۴۰۰ واحد تولیدی راکد در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز برنامه‌ریزی شده است، گفت: در یکصد روز گذشته، ۱۷ واحد راکد در خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار و ۱۹۰ میلیارد ریالی به چرخه تولید بازگشته که اشتغال ۳۰۱ نفر را درپی داشته است.

طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال

وی در پایان، بهره‌مندی از تسهیلات تبصره (۱۸) قانون بودجه، طرح «تام»، طرح تأمین مالی زنجیره‌ای و تفاهم‌نامه اخیر سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و بانک ملی ایران را به‌عنوان بخشی از راهکارهای موجود پیش روی واحدهای صنعتی غیرفعال یا نیمه فعال کوچک و متوسط برای اخذ تسهیلات و منابع مالی لازم اعلام کرد.

رئیس هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: این سازمان توسعه‌ای از ابتدای دولت سیزدهم و در تکمیل برنامه‌های احیاء و بازفعال‌سازی سال‌های گذشته، طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال را نیز طی مدت سه ماه با همکاری مدیران و کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها و مشاوران کلینیک‌های کسب‌وکار در سراسر کشور اجرا کرد.