بازپس‌گیری ۹۹۰ هکتار از اراضی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور

بهره‌برداری از ۳۷۲ پروژه زیرساختی در هفته دولت

رسولیان در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه در هفته دولت ۳۷۲پروژه زیر ساختی با اعتبار یک‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان به بهره برداری رسید، اظهار کرد: عمده واحده‌ها در شهرک صنعتی و نواحی صنعتی احداث شده اند و تمرکز ما بر عدالت اقتصادی است.
وی افزود: عمده کمک‌ها معطوف به استان محروم و مرزی بوده، به‌طوری که امسال بیش از هشت‌هزار میلیارد تومان در این زمینه فعالیت انجام شده است و نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی شده است.
به گزارش ایرنا، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۳۸ ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌ برداری، ۸۴ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۹۹ هزار و ۱۴۳ قرارداد منعقده و بهره ‌برداری از ۴۹ هزار و ۵۲۹ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۴۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۸۷ هزار و ۷۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84871680/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%BE%D8%B3-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%DB%B9%DB%B9%DB%B0-%D9%87%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%B6%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DA%A9-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، “علی رسولیان” افزود: ۷۰۰ هکتار از این اراضی از طریق دستگاه قضا خلع ید و به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بازگردانده شد.
وی بیان‌داشت: همچنین حدود ۲۰۰هکتار نیز با موافقت خود فعالان بخش صنعت برای واگذاری به افراد دارای اهلیت و صلاحیت از طریق مزایده عمومی بازپس‌گیری شد.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به رشد ۴۵درصدی فسخ قراردادهای راکد واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اشاره کرد و گفت: عمده قرارداد های راکد مربوط به سال‌های گذشته بوده است، فعالان اقتصادی البته محدودیت‌هایی به دلیل تحریم‌های ظالمانه، شیوع پاندومی کرونا و موضوعات مالی داشته‌اند و این مسائل در بازپس‌گیری زمین های صنعتی مدنظر ما بوده است.
وی اظهارداشت: هر فعال اقتصادی که زمین صنعتی تحویل می‌گیرد باید توانایی ساخت و تکمیل واحد تولیدی در زمین مورد نظر را داشته باشد، البته واگذاری ها اکنون الکترونیکی شده است و امور مربوط به فعالان اقتصادی در این حوزه تسهیل شده است.
رسولیان با بیان اینکه اولویت ما در واگذاری زمین شرکت های دانش بنیان، نوآور و فناور است و این شرکت ها عمدتاً بدون مزایده می توانند زمین خود را دریافت کنند، تصریح کرد: یکی از موارد مهم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و دلیل آن نیازمندی صنعت به دانش‌بنیان‌ها است. یکی از اقدامات در این خصوص اولویت قرار دادن زمین به شرکت‌های دانش بنیان بود که توافق‌های خوبی با وزارت علوم داریم که پردیس‌های دانش بنیان احداث کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان در آن استقرار پیدا کنند.
وی ادامه‌داد: مورد بعد ایجاد کارگاه‌ها با اولویت دانش بنیان‌ها بود در این راستا حدود یک‌هزار و ۵۰۰ کارگاه برنامه ریزی شده و ۴۰۰کارگاه ایجاد شده است.
معاون وزیر صمت اضافه‌کرد: در حال حاضر بیش از ۱۸هزار هکتار زمین صنعتی آماده واگذاری داریم، اما در شهرهای بزرگ هر چه زمین باشد متقاضی هم وجود دارد، اما ما باید عدالت را رعایت کنیم و مشوق ویژه به شهرهای محروم دهیم.
وی تاکید کرد: در شهرهای بزرگ برنامه خوبی داریم، در سال گذشته هفت‌هزار هکتار زمین آماده و اضافه شد، اما اولویت ما با شرکت‌های دانش بنیان است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اینکه تامین زیرساخت‌های فعالیت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فقط بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، اظهار داشت: برابر ماده (۵۴) احکام دائمی و ماده (۸۲) قانون برنامه ششم توسعه تامین زیرساخت‌ها تا درب واحد با دستگاه‌های خدمت رسان است.
رسولیان یادآوری کرد: با توجه به کمبود بودجه در دستگاه های خدمات‌رسان، کار تامین زیرساخت ها را به صورت مشارکتی دنبال کرده‌ایم و البته برای تامین زیرساخت ها در شهرکها و نواحی صنعتی به کار جمعی نیز نیاز داریم.
وی بیان‌داشت: در ساخت بیش از ۹۳پست برق با وزارت نیرو مشارکت کرده ایم و در یکی دو سال آینده مشکل تامین برق در شهرکها و نواحی صنعتی کشور را نخواهیم داشت.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران همچنین به نمونه ای از تامین زیرساخت ها در این حوزه اشاره کرد و گفت: تامین آب در شهرک صنعتی “عباس آباد” استان تهران به خوبی انجام شده است، مدیریت این شهرک با خود فعالان اقتصادی است، پست های برق در این شهرک افتتاح شده است و در یکی دو سال گذشته برنامه‌های جمعی خوبی در این شهرک داشته‌ایم.