ایجاد غول‌های دانش‌بنیان نفتی با کنسرسیومی کردن فناوران/ایجاد ارزش افزوده با رسوخ فناوری

معاون علمی،  فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری با تشکر از اقدامات صنعت پتروشیمی کشور و صنایع وابسته به آن در زمینه توسعه دانش بنیان این صنعت در کشور،  اظهار کرد: هر کشوری دارای یکسری مزیت‌هایی است و این طور نیست که خداوند همه مزیت‌ها را به یک کشور اعطا کند و قرار هم نیست همه مزیت‌ها در اختیار کشورها باشد.

معاون علمی رئیس‌جمهوری ادامه داد: در حال حاضر بیش از هزار شرکت دانش‌بنیان و فناور قادر به تامین فناوری‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی هستند و با کنسرسیومی کردن آنها و ایجاد غول‌های بزرگ و قدرتمند دانش‌بنیان در صنعت نفت می‌توانیم به دستاوردهای قابل توجهی برسیم.

دهقانی فیروزآبادی ابراز امیدواری کرد: نام هفته پژوهش اصلاح شود و از واژه‌های پژوهش در علم، پژوهش در فناوری و پژوهش در نوآوری استفاده شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه‌ اگر به طور جدی به نفوذ و جایگاه فناوری و کاهش هزینه‌ها با کاربرد فناوری، توجه نشود، صنعت به دردنخور خواهیم داشت، گفت: در برنامه هفتم توسعه اختصاص ۳۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی و صنایع پایین‌دست پیش‌بینی شده است. در هلدینگ خلیج فارس به عنوان بزرگترین بازیگران این عرصه، اگر قریب به ۱۵ میلیارد دلار از این مبلغ سرمایه‌گذاری شود، اتفاقات میمونی رقم خواهد خورد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت نفت در ۲ تا ۳ سال قبل رتبه اول در استفاده از کارگروه حمایت از محصولات بار اول را داشته است، ادامه داد: این صنعت ۱۲۰ میلیون دلار همکاری با این کارگروه داشته است و به اذعان مسؤولان این صنعت، به ازای هر یک دلاری که برای توسعه فناوری سرمایه‌گذاری شده است، ۸ دلار آورده ایجاد شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کشورهایی در دنیا هستند که منایع نفتی ندارند، ولی بزرگترین تامین کنندگان قطعات صنعت نفت هستند، بر ایجاد غول‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت نفت تاکید کرد.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه برای آنکه بخواهیم به توسعه فناوری برسیم، باید به صنعت نفت توجه داشته باشیم، خاطر نشان کرد: همه کشورهای دنیا به منابع نفتی دسترسی به صرفه ندارند، ولی با استفاده از فناوری آن را به صرفه کرده‌اند، به گونه‌ای که برخی از کشورهایی که مصرف کننده بودند، به صادرکننده خدمات تبدیل شده‌اند.

به گزارش ایسنا دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در همایش پتروفن که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شداز امروز به مدت سه روز آغاز به کار کرده است، با بیان اینکه در کشور واژه پژوهش محدود شده است، افزود: ما سه ساحت علم، فناوری و نوآوری داریم که ساحت علم، ماده اولیه است که با تحقیق بر روی آن، فناوری تولید می‌شود و از تولید فناوری، نوآوری ایجاد خواهد شد.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر ایجاد شرکت‌های بزرگ دانش بنیان در حوزه صنعت نفت، افزود: صنعت پتروشیمی دارای نیازهای فراوان در حوزه‌هایی چون ماشین‌های دوار و غیر دوار، تجهیزات هوشمندسازی است و اگر بتوانیم این فناوری‌ها را در کشور تولید کنیم، موفق خواهیم بود؛ در غیر این صورت بخشی از سرمایه در ساخت سازه‌ها نصیب کشور و بخش عمده سرمایه‌گذاری‌ها نصیب خارجی‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: وقتی از آموزش و پژوهش حرف می‌زنیم، منظور پژوهش و وقتی از پژوهش و فناوری حرف می‌زنیم، صحبت از تولید فناوری می‌شود.

وی افزود: کشورهایی در دنیا هستند که منابع نفتی ندارند، ولی بزرگترین تامین کنندگان قطعات صنعت نفت هستند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، اضافه کرد: در ۵۰ سال گذشته در اختیار بودن منابع نفتی از مزیت کشورها به شمار می‌رفت، ولی امروز ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که داشتن منابع طبیعی انرژی مزیت نیست؛ چرا که با رسوخ فناوری، ارزش افزوده بیشتری نسبت به میزان ارزش افزوده مواد خام ایجاد شده است.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401092718004/%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D8%BA%D9%88%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D9%86%D8%B3%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AFوی مزیت اصلی ایران را در صنعت نفت دانست و یادآور شد: ما اگر می‌خواهیم به توسعه فناوری در کشور برسیم، باید بر روی مزیت‌های موجود در کشور سرمایه گذاری کنیم و تمرکز سرمایه‌گذاری ما نیز بر روی صنعت نفت باید متمرکز شود.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد که ارزش افزوده ایجاد شده از فناوری حاشیه سود ۷۰ تا ۸۰ درصدی را ایجاد کرده است.