انتقال سهام آذرآب در سفر رییس جمهور پیگیری می شود

رضایی، مدیرعامل بانک کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: در قانون، رفع موانع تولید به این معنی است که بانک ها حق بنگاه داری ندارند و دارایی های تملیکی خود را باید طبق یک جدول زمان بندی مشخص شده ظرف مدت یکسال به فروش برسانند و این دارایی می تواند ملک یا سهام یک شرکت باشد.

وی با اشاره به اینکه بانک کشاورزی حدود ۲۷ درصد سهام آذرآب را در اختیار دارد بیان کرد: در قانون مذکور اشاره شده که اگر بانک نتواند دارایی را ظرف مدت یکسال بفروشد، متناسب با جدول زمان بندی تعیین شده، تا ۵۵ درصد مشمول مالیات می شود که این یک منع قانونی برای سرمایه گذاری در این حوزه و افرایش سرمایه گذاری در شرکت است.

ایسنا/مرکزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی گفت: هدف ما این است که در سفر هیئت دولت به استان بتوانیم انتقال سهام بانک کشاورزی به یک مجموعه ذیصلاح را پیگیر باشیم.

وی افزود: با توجه به اینکه حدود هزار میلیارد از دارایی بانک قفل شده، ما نیز تمایل داریم هرچه زودتر سهامداری این واحد تعیین تکلیف شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی تصریح کرد: ۱۴ فقره قرارداد به ارزش ۷۲ میلیون یورو با طرف روسی منعقد شده بود که در این خصوص نیز جلسه ای در سازمان انرژی اتمی با حضور مسئولان و مدیران ذیربط برگزار شد.

رضایی اضافه کرد: از طرفی ماهیت تولیدی و صنعتی بودن شرکت آذراب به بانک کشاورزی ارتباط زیادی ندارد که این موارد در جلسه با معاون اول رئیس جمهور بحث و گفته شد. برنامه این است که شرکت به مپنا یا سازمان انرژی اتمی واگذار شود، که در این راستا ما قول کمک در نحوه فروش سهام را دادیم تا مجموعه دچار آسیب نشود از طرفی با توجه به این قانون اگر بانک قصد افزایش سرمایه داشته باشد، حتما باید مصوبه سران قوا را داشته باشد.

وی افزود: همچنین با مساعدت صورت گرفته در بانک های استان موانع ضمانت نامه ۹۰ میلیاردی آذرآب نیز مرتفع و در نهایت منجر به این شد که موانع اجرای قراردادهای ۱۴ گانه با پیمانکار سازمان انرژی اتمی برداشته شود.

میرزاخانی در خصوص استعفای هیئت مدیره آذرآب نیز گفت: امروز حکم یکی ‌از اعضای هیئت مدیره آذرآب ابلاغ و منصوب شد و تا امروز ۳ نفر از اعضای هیئت مدیره این واحد تولیدی منصوب شده اند که امیدواریم ترکیب هیات مدیره آذرآب از نیروهای انقلابی و فنی در حوزه های مختلف و با تجربه تشکیل شود، خواسته ما در ابتدا اجرای قراردادها است. هدف ما این است که در سفر هیئت دولت به استان بتوانیم انتقال سهام یانک کشاورزی به یک مجموعه ذیصلاح را پیگیر باشیم.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401042819426/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D8%B0%D8%B1%D8%A2%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

وی تاکید کرد: آذرآب برای اعطای ضمانت نامه مشکل نقدینگی داشت که در این راستا مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان از بانک ملی از محل رونق تولید درخواست شد که در حال حاضر منتج به نتیجه نشده و انتظار می رود که این مهم پیگیری شود.

حسن میرزاخانی روز سه شنبه ۲۸ تیرماه در جریان بازدید از شرکت تاکا که با حضور معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهادکشاورزی انجام شد، اظهار کرد: آذرآب عملا به دلیل وجود چندین فقره چک برگشتی و بدهی های غیرجاری در سیستم بانکی و تامین اجتماعی و… به یک بن بست رسیده بود که با پیگیری های استاندار مرکزی بعد از ۲.۵ سال معطلی، از سوی بانک مرکزی محدودیت های چک های برگشتی و ضمانت نامه بدهی های جاری برداشته شد.

رضایی ادامه داد: با توجه به سفر رییس جمهوری به استان در روز جمعه و برنامه بازدید ایشان از آذرآب، مقرر شد در همان روز، واگذاری سهام این مجموعه به یکی ‌از دو شرکت مذکور یا مجموعه دیگر، نهایی و دستوری در این رابطه از رئیس جمهور اخذ شود.

وی بیان کزد: در خصوص تسهیلات نیز بانک نمی تواند کمکی به شرکت آذراب داشته باشد و این مهم نیز نیازمند مصوبه سران قوا است چراکه آذرآب جزو شرکت های تابعه محسوب می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی ادامه داد: آذرآب کپسولی از مشکلات دارد که یکی از مشکلات، مورد مذکور بود. مشکلات دیگر در حوزه کارت بازرگانی و مواد اولیه بلوکه شده در گمرک و… است که تصمیماتی در دادگستری در این خصوص اخذ شد.