افزایش چهار تا پنج برابری اعتبارات احیای قنوات

بهراملو از اختصاص ۸۱.۸ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های آب و خاک این شهرستان در سفر ریاست جمهوری خبر داد و افزود: از این میزان اعتبار سفر ریاست جمهوری به شهرستان در حوزه آب و خاک برای  تکمیل کانال آبرسانی و انتقال آب با لوله ۱۳.۲ میلیارد تومان، سامانه نوین آبیاری ۲۳ میلیارد تومان، احیاء و مرمت قنوات ۹ میلیارد تومان، دجرای عملیات آب و خاک در تشکل‌های بخش کشاورزی ۸.۸ میلیارد تومان، تجهیز و نوسازی اراضی ۸.۸ میلیارد تومان، احداث جاده بین مزارع چهار میلیارد تومان و ساختمان شبکه زهکشی ۱۵ میلیارد تومان اختصاص داده شده که تخصیص این اعتبارات سه ساله خواهد بود.

مرادی با بیان اینکه از ۶۳ هزار هکتار زمین زراعی شهرستان ۲۲ هزار هکتار مستعد اجرای آبیاری نوین است، گفت: از این میزان اراضی مستعد تاکنون ۱۸ هزار هکتار از اراضی به سیستم آبیاری نوین مجهز شده اند که از این میزان سیستم آبیاری نوین انجام شده ۱۷ هزار به اراضی زراعی و ۱۵۷۲ هکتار به باغات اختصاص داشته است.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی یادآور شد: از طریق مدیریت بحران برای اعتبارات سیل هم که عمدتا تسهیلات کم بهره بوده مبالغی را سازمان برنامه و بودجه به مدیریت بحران استان‌ها در دو مرحله تخصیص داده است که باید استانداری ها پیگیری کنند.

حسین‌علی شرکائی خاطرنشان کرد: ۶۴ کیلومتر لوله گذاری، ۷۸ کیلومتر کانال انتقال آب با لوله، ۱۳ دهنه پل عبوری، ۱۲  آب بند کوچک، ۹۰ هکتار شبکه آبیاری پایین دست سد  و ۳۰۰۰ مترمکعب استخر از دیگر موارد مورد نیاز در حوزه آب و خاک جهادکشاورزی شهرستان بوده که اجرای این پروژه ها به ۱۶۹ میلیارد و۲۶۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

عباسی در ادامه تصریح کرد: از محل تهاتر نفت در حوزه معاونت آب و خاک با پیگیری لازم در یک سال گذشته وزارت جهادکشاورزی سه تفاهم نامه با قرارگاه خاتم‌ الانبیاء(ص)، وزارت دفاع و با قرارگاه امام حسن‌(ع) منعقد کرده که از محل یکی از قراردادها ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای قنوات کل کشور تخصیص داده شده است.

محمدکرم مرادی بیان کرد: از سال ۷۹ دشت اسدآباد به علت خشکسالی ها ممنوعه و در سال ۹۲ ممنوعه بحرانی اعلام شد که ممنوعه بحرانی بودن همچنان ادامه دارد.

وی گفت: ۳۶۰ میلیارد هم قرار است سازمان برنامه و بودجه پرداخت کند که این ۳۶۰ میلیارد را از منابع عمومی که وزارت جهاد دارد، آن را تخصیص خواهد داد.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/00062107332/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%A7-%D9%BE%D9%86%D8%AC-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AA

۷۵ درصد اراضی کشاورزی اسدآباد زیر یک هکتار است

وی خاطرنشان کرد: مجلس برای نخستین بار از محل اعتبارات محرومیت زدایی اعتباراتی را به قنوات اختصاص داد که این امر از نقش موثری در رشد چشمگیر اعتبارات امسال  قنوات برخوردار بوده است.

وی با اشاره به افزایش چهار تا پنج برابری اعتبارات قنوات  یادآور شد: به طور قطع با اختصاص و تخصیص این میزان اعتبار به حوزه قنوات، اعتبار حوزه قنوات استان‌ها نیز با افزایش اعتبار بیشتری روبرو شده و مشکل بسیاری از قنوات سطح کشور مرتفع می‌شود.

فرماندار شهرستاناسدآباد هم اظهار کرد: اسدآباد دارای ۳۰۰ کیلومتر راه بین مزارع بوده که این این میزان راه بین مزارع نیازمند مرمت و بازسازی و تعمیر هستند و برای بازسازی این میزان راه بین مزارع نیاز به ۴۵ میلیارد اعتبار خواهد بود.

عباسی ادامه داد: در بحث خشکسالی هم جدول توزیع اعتبارات در سازمان برنامه و بودجه بوده که از آن اعتبارات هم بخشی برای قنوات در نظر گرفته شده و بر اساس شاخص برنامه و بودجه مشخص کردیم اعتبارات خشکسالی  در سه آیتم قنوات، لایروبی انهار و راه ‌های بین مزارع و انتقال آب با لوله پرداخت شود که این اعتبارات در سازمان برنامه بودجه بوده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

ایسنا/همدان معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی از افزایش چهار تا پنج برابری اعتبارات احیای قنوات خبر داد.

وی با بیان اینکه ۴۴ درصد اشتغال شهرستان بر پایه و محور کشاورزی استوار است، گفت: سال گذشته شهرستان اسدآباد دارای شش کشاورز و بهره برداری نمونه ملی بوده که یکی از این بهره برداران نفر اول سیستم موضعی و آبیاری سطحی بوده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی همدان هم گفت: اسدآباد یکی از دشت های خوب کشاورزی استان بوده که طی چند سال اخیر به تبع بسیاری از نقاط کشور با بحران آب مواجه است و سالیانه ۸۰ سانت تا یک متر افت سطح ایستایی آب دارد.

رضا بهراملو آلو و گوجه را از جمله محصولات شاخص کشاورزی این شهرستان برشمرد و تصریح کرد: شهرستان اسدآباد دارای ۶۳ هزار هکتار زمین زراعی و ۱۱ هزار هکتار زمین کشاورزی آیش بوده که از ۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان ۱۸ هزار هکتار اراضی مدرن  ثهستند.

وی با اشاره به ۹۰۰۰ نفر بهره بردار کشاورزی در شهرستان اسدآباد خاطرنشان کرد: سطح گلخانه‌های این شهرستان ۱۳.۵ هکتار بوده که توسعه گلخانه ها یکی از برنامه و اولویت ها در سطح استان از جمله شهرستان اسدآباد است.

وی سهمیه امسال این شهرستان در رابطه با آبیاری نوین را ۳۰۰ هکتار برشمرد و خاطرنشان کرد: تاکنون از این میزان سهمیه ۲۹۵ هکتار محقق شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد هم یکی از مهمترین مشکلات شهرستان در حوزه کشاورزی را خرد بودن اراضی کشاورزی دانست و گفت: ذز کل قطعات زمین زراعی و باغی اسدآباد ۷۵ درصد اراضی زیر یک هکتار بوده که این امر نشان از آن دارد که در این شهرستان کشاورزی اقتصادی نبوده و نیازمند حمایت است.

فریبرز عباسی در کارگروه کشاورزی اسدآباد که در این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: امسال خوشبختانه در حوزه قنوات از لحاظ اعتباری شرایط خیلی خوبی داریم به طوریکه اعتبارات آن رشد چشمگیری داشته است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم گفت: شهرستان اسدآباد قطب تولید محصولات کشاورزی و مسکلات زیادی پیش روی کشاورزان است

عباسی با اشاره به اینکه اعتبارات از محل مصوبات سفر در تقسیم بندی ها که شده برای استان‌ها مشخص است، افزود: ۲۰۵۰ میلیارد برای کل استان همدان در سفر ریاست جمهوری در نظر گرفته شده که ۳۳۰ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات استانی است که باید استان تامین کند و ۳۶۰ میلیارد تومان سهم وزات جهاد است که در قالب فروش اموال باید انجام شود.

عباسی در ادامه با اشاره به اینکه اتفاقات اقتصادی یک و دو سال گذشته تاثیر بسزایی در اعتبارات تملک داریی و کاهش تخصیص ها داشته است، تصریح کرد: در حوزه جهادکشاورزی امسال اعتبارات استانی ۱۰ درصد تخصیص   اعتبارات ملی ۲۰ تا ۲۵ درصد تخصیص داشته که ۵۰ درصد آن در قالب اسناد اوراق بوده است.

وی همچنین با اشاره به منابع آبی شهرستان اسدآباد تصریح کرد: شهرستان اسدآباد دارای ۱۱۸۴ حلقه چاه، شش رودخانه فصلی و ۳۷۵ چشمه بوده که از ۱۳۶ قنات شهرستان تنها ۴۵ قنات دارای آبدهی هستند.

کیومرث سرمدی‌واله اظهار کرد: انتظار است در سفر معاون وزیر جهادکشاورزی به اسدآباد بخشی از مشکلات شهرستان در این سفر مرتفع شود.