از سهمیه بندی نهاده ها در بازارگاه تا معطلی کانتینرهای حمل محصولات کشاورزی

از خبرهای دیگر منتشر شده در بخش کشاورزی در هفته جاری خبر قیمت تخم مرغ و ضرر مرغداران بود. مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در رابطه با قیمت های جدید تخم‌مرغ که اخیرا در میادین اعلام شده، گفت سازمان میادین میوه و تره بار از ما استعلام گرفت و ما نیز پس از کشف قیمت به آنها قیمت تمام شده تخم‌مرغ را اعلام کردیم. در حقیقت قیمت‌های اعلام شده پیشنهادی بود و ستاد تنظیم بازار باید در مورد قیمت‌ها نهایی تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهد.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401100200594/%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%87%D9%85%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%A7-%D9%85%D8%B9%D8%B7%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%AA%DB%8C%D9%86%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D9%84-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AAآنچه در مورد زعفران نمی دانید” نیز یکی دیگر از خبرهای منتشر شده در بخش کشاورزی بود. عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه ایزو( سازمان بین المللی استاندارد سازی) برای ادویه و چاشنی شاخص هایی را تعیین کرده است که بر اساس آن کیفیت تعیین می شود، گفت: زعفران با شاخص هایی چون کروسین( رنگ)، سافرانال(عطر)، پیکرو کروسین(تلخی) ، رطوبت و… سنجیده می شود و  کروسین زعفران های نو ( محصول ایران ) در ابتدای فصل برداشت تا بالاتر از ۳۰۰ هم می‌تواند باشد که چنین محصولی ارزشی به مراتب بالاتری دارد. همچنین سافرانال زعفران های ایرانی نیز بین ۳۰تا ۴۰ است.

وی همچنین عنوان کرد که به جهت اینکه قیمت آجیل شب یلدا ارزان‌تر تمام شود برخی کسبه سلیقه‌ایی عمل کرده و بادام زمینی ریز یا درشت، میوه خشک ارزان قیمت، انواع برگه، فندق خام به جای مغز فندق و نخودچی را در آجیل شب یلدا مخلوط کرده و قیمت را کمتر می‌کنند.

تعلیق ۸ روزه کانتینرهای حمل محصولات کشاورزی در مرز آستارا” از دیگر خبرهای منتشر شده در این هفته بود. رئیس انجمن گلخانه‌داران و صادرکنندگان محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای ضمن اشاره به اینکه کانتینرهای حمل محصولات کشاورزی به دلیل وجود مشکلات بسیار در پایانه مرزی آستارا ۸ روز معطل می‌شوند، از بی توجهی دستگاه‌های مربوطه به یارانه سوخت حمل هوایی گلایه کرد.

به گزارش ایسنا، هفته جاری در بخش کشاورزی با خبر شیرینی و آجیل شب یلدا آغاز شد. رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران با بیان اینکه بعد از حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت مواد اولیه برای شیرینی قیمت مصوبی تعیین نمی‌شود، گفت که تعیین قیمت شیرینی بر اساس مواد استفاده شده و در اختیار واحد صنفی است. البته اتحادیه نیز بر آن نظارت خواهد داشت و شیرینی برای شب یلدا گران نخواهد شد.

وی همچنین اعلام ‌کرد که یارانه حمل هوایی مصوب و در بودجه سال ۱۴۰۰ قرار گرفت.‌همچنین به تبع آن با پیگیری‌های انجام شده در بودجه ۱۴۰۱ هم مجدد قرار گرفت و مصوب شد.اما در بحث تخصیص یارانه سوخت حمل هوایی آن طور که در قانون ذکر شده باید یک شیوه نامه اجرایی برای آن نوشته شود. این شیوه نامه اجرایی از سال ۱۴۰۰ بین وزارت جهاد کشاورزی، سازمان توسعه تجارت و سازمان برنامه و بودجه آنقدر پاسکاری شد که به نتیجه نرسید.

وی همچنین به سهمیه بندی نهاده در سامانه بازارگاه نیز اشاره کرد.

مرادی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به ضرر ۱۰هزارتومانی مرغداران در فروش هرکیلو تخم مرغ اعلام کرد که قیمت‌تمام شده هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری‌ها حدود ۴۹ هزار تومان است ولی امروز تخم‌مرغ درب مرغداری‌ها با قیمت ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان خرید فروش می شود.

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران با بیان اینکه عرضه و تقاضا قیمت اصلی اجناس را مشخص می‌کند، اظهار کرد که کمبود خاصی در زمینه خشکبار نداریم به جز چند نوع که رایزنی به جهت واردات این نوع محصولات در حال انجام است.

در هفته پایانی آذرماه در بخش کشاورزی خبرهای مهمی از جمله معطلی ۸ روزه کانتینرهای حمل محصولات کشاورزی در مرز آستارا و سهمیه بندی نهاده ها در بازارگاه و…منتشر شد.