اجرای طرح ملی جهش تولید گامی در جهت تحقق شعار سال

وی بیان کرد: در زمان حاضر متوسط تولید گندم در کشور ۱۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است و این میزان در سال پنجم اجرای طرح جهش تولید به ۱۴۵۰ کیلوگرم در هکتار افزایش می‌یابد.

این کارشناس زراعت تصریح کرد: براساس این طرح تسهیلاتی با نرخ سود ۱۲ درصد برای تأمین نهاده‌های کود، سم، بذر و ماشین‌آلات به کشاورزی که در طرح جهش تولید در دیم‌زارها مشارکت دارند، پرداخت می‌شود.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/00062063191/%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%B4-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DA%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%AA-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%B4%D8%B9%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84

افتخاری با بیان این‌که متوسط تولید در اراضی دیم در دنیا حدود دو میلیون تُن است، افزود: اگر این طرح در کشور ما عملیاتی شود می‌تواند اتفاق بزرگی در تولید نیازهای کشور باشد.

وی ادامه داد: تسهیلات ارزان‌قیمت، کمک‌های بلاعوض و توسعه شبکه بیمه در بین کشاورزان و … در این طرح دنبال می‌شود که امیدواریم خروجی آن افزایش تولید ملی در حوزه تأمین امنیت غذایی باشد.

وی با اشاره به این‌که دیم‌زارها به عنوان پایه تولید در دنیا معرفی می‌شوند، عنوان کرد: طرح ملی جهش تولید طی سال زراعی گذشته در ۱۵ استان و در سطح بیش‌از ۲.۵ میلیون هکتار از زمین‌های دیم در کشور به کار خود ادامه داد.

علی افتخاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اجرای طرح ملی جهش تولید در سراسر کشور و به تبع آن در لرستان، اظهار کرد: این طرح از دو سال گذشته ابتدا در سطح تعداد محدودی از استان‌های کشور اجرا شد.

افتخاری تصریح کرد: در طرح جهش تولید در دیم‌زارها برای گندم و نخود فقط افزایش بهره‌وری در نظر گرفته شده است و با اجرای آن سطح زیر کشت فعلی گندم که چهار میلیون و ۱۰ هزار هکتار بوده و نخود که ۵۵۰ هزار هکتار است، افزایش نخواهد داشت.

افتخاری بیان کرد: عمده غذای دنیا در دیم زارها تولید می‌شود که این غفلت ما باعث شد تنها از ۱۰ درصد ظرفیت دیم‌زارها استفاده کنیم.

این کارشناس زراعت با بیان این‌که دیم‌زارها از آب به اصطلاح سبز استفاده می‌کنند، تصریح کرد: زمین‌های دیم فشار زیادی را متوجه آب‌های زیرزمینی و منابع طبیعی نمی‌کنند و توسعه این اقدامات می‌تواند روی معیشت کشاورزان و در حوزه تولید داخلی تأثیرگذار باشد.

ایسنا/لرستان یک کارشناس زراعت گفت: تسهیلات ارزان‌قیمت، کمک‌های بلاعوض و توسعه شبکه بیمه در بین کشاورزان و … در طرح ملی جهش تولید دنبال می‌شود که امیدواریم خروجی آن افزایش تولید ملی در حوزه تأمین امنیت غذایی باشد.