آغاز جمع‌آوری ۵۳ قلم لوازم‌یدکی فاقد شناسه و کد رهگیری در بازار، از فردا

قالیباف، گام دوم ساماندهی بازار لوازم یدکی را شامل ۱۵۰ قلم ذکر کرد که پس از اتمام عملیات اجرایی مرحله نخست آغاز خواهد شد.
وی اظهارداشت: روی دیگر سکه حذف قاچاق لوازم یدکی، دادن بازاری به ارزش چهار میلیارد دلار به قطعه‌سازان است که باید از این فرصت به‌خوبی استفاده شود.
وی تصریح‌کرد: هدف بزرگ دیگری که ساماندهی بازار لوازم یدکی دنبال می‌کند، به‌روز شدن استانداردها است، زیرا به‌دلیل عدم شفافیت در این بازار در برخی موارد استانداردها ۵۰ سال است به‌روز نشده که این مشکل، علاوه بر اشکال در ایمنی وسایل نقلیه، بر آلودگی هوا نیز موثر است.
سخنگوی وزارت صمت پیش‌بینی کرد: بازار لوازم یدکی در سطح عرضه شاهد یک دگرگونی اساسی باشد و از شکل سنتی کنونی به سمت شیوه‌های نوین و قابل نظارت نظیر هایپرهای لوازم یدکی یا فروش از طریق شبکه‌های مجازی تغییر خواهد کرد.
قالیباف با یادآوری فرسودگی وسایل نقلیه، گفت: برآورد می‌شود سه میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو و بیش از ۹ میلیون موتورسیکلت در شرایط اسقاط قرار داشته باشند که فعلا از آنها استفاده می‌شود و پایش بازار لوازم یدکی به این بخش، تا رسیدن به سازوکارهای تشویقی برای اسقاط، کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند از طریق سامانه اصالت سنجی از خرید کالای خود اطمینان حاصل کنند، تاکید کرد: بدون همراهی مصرف کنندگان حذف لوازم یدکی بدون استاندارد و قاچاق ممکن نیست و از این‌رو وزارت صمت از همه مصرف کنندگان لوازم یدکی درخواست می‌کند از فروشگاه‌های معتبر و لوازم یدکی دارای شناسه خرید خود را انجام دهند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84845305/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%DB%B5%DB%B3-%D9%82%D9%84%D9%85-%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%DB%8C%D8%AF%DA%A9%DB%8C-%D9%81%D8%A7%D9%82%D8%AF-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%87-%D9%88-%DA%A9%D8%AF-%D8%B1%D9%87%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1

به گزارش ایرنا، “امید قالیباف” با اشاره به اینکه از فردا (شنبه، ۱۵ مرداد) فرصت ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای ۵۳ قلم لوازم یدکی به پایان می‌رسد، افزود: اگر پس از این تاریخ، بازرسان لوازم یدکی مشمول طرح را بدون شناسه در سطح عرضه مشاهده کنند، طبق قانون قاچاق محسوب شده و نسبت به جمع‌آوری آن اقدام خواهد شد.

سهم ۳۰ درصدی لوازم‌یدکی قاچاق و بی‌کیفیت
وی گفت: برآورد می شود از ارزش ۱۳ میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی، ۳۰ درصد کالای قاچاق و تولیدات بی‌کیفیت باشد که به ترتیب سه میلیارد دلار سهم قاچاق و یک میلیارد دلار هم سهم تولید غیر استاندارد است.
قالیباف بیان‌داشت: این حجم وسیع از قاچاق و تولید بی‌کیفیت برای کالاهایی که با جان مردم سر و کار دارد، به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و یکی از اولویت‌های وزارت صمت در دولت سیزدهم ساماندهی بازار لوازم یدکی است.
وی ادامه‌داد: پس از ماه‌ها جلسات هماهنگی با بیش از ۱۱ دستگاه حاکمیتی و اتحادیه‌ها و تشکل‌های خصوصی، در گام نخست ۵۳ قلم لوازم یدکی که ۸۰‌ درصد مصرف بازار را شامل می‌شود از ۱۵ مرداد الزام به درج شناسه و کد رهگیری دارند.
قالیباف یادآور شد: پیش از این، باتری و کمک فنر نیز مشمول درج شناسه کالا و کد رهگیری شده بودند.
وی گفت: برای نخستین بار از یک مدل تعاملی_ اقناعی برای ساماندهی یکی از پیچیده ترین بازارها استفاده شده و قرار است با پایش و رصد بازار لوازم‌یدکی،   علاوه بر رفع نقاط ضعف در اجرا، نتایج آن نیز به استحضار مردم رسانیده شود.
وی ادامه‌داد: نتیجه این مدل جدید، آن شده که اجماع خوبی میان تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان ایجاد شود که اجرای طرح را آسان تر می کند.
سخنگوی وزارت صمت، لوازم‌یدکی موجود در بازار را در چهار گروه قاچاق محرز، بدون منشاء، تولید داخل و واردات، تقسیم بندی کرد و گفت: تکلیف کالای قاچاق محرز که طبق قانون مشخص است اما، اگر در شبکه توزیع کالاهایی وجود دارند که از آن با عنوان “بدون منشاء”  نام می بریم، واحد عرضه کننده با تایید کمیته فنی اتحادیه ذی‌ربط یک هفته زمان دارد تا نسبت به اخذ شناسه کالا از طریق سامانه جامع تجارت اقدام کند.

آغاز جمع‌آوری ۵۳ قلم لوازم‌یدکی فاقد شناسه و کد رهگیری در بازار، از فردا