آخرین اخبار از حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات

این هفته سامانه و مرکز تماس حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال ۲۷ آذر با حضور رئیس سازمان فناوری اطلاعات رونمایی شد.

دامنه یا دامین در واقع همان آدرس اینترنتی است که شما با آن شناخته می‌شوید، این آدرس هرچقدر ساده‌تر و سرراست‌تر باشد بهتر است و کاربران بیشتری شمارا خواهند یافت. اولین قدم برای ایجاد یک وب‌سایت و ورود به فضای کسب‌وکار دیجیتال ثبت یک دامنه یا دامین است اما تغییر دامنه، کسب و کارها را با چه مسائلی رو به رو می‌کند؟

برای ایجاد شبه ملی اطلاعات، مزایای بسیاری گفته شده اما ارزان‌تر شدن اینترنت در این شبکه شاید یکی از مهم ترین ویژگی و مزایای آن محسوب شود؛ در واقع یکی از جنبه‌های مهم این طرح، بعد اقتصادی آن است که هم به نفع دولت و هم به نفع مردم است. در حقیقت همین‌که دیتاهای پرطرفدار مستقیما در شبکه داخلی به گردش دربیاید و یک بار به خارج و داخل کشور برنگردد، به سود همه خواهد بود. نکته دیگر آنکه در حوزه قیمت دسترسی به اینترنت نیز اینگونه اعلام شده بود که لازم است اپراتورهای مختلف ارائه کننده اینترنت در اسرع وقت نسبت به تفکیک مصرف داخلی و خارجی کاربران اقدام کرده و برای مصارف داخلی تخفیفی ۵۰ درصدی اعمال کنند.

اینترنت ارزان و سریع دستاورد یک شبکه ملی

خبر خوب وزیر ارتباطات برای گیمرها

رضا قربانی -رئیس کمیسیون فین تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران- در گفت و گو با ایسنا درباره نامه شاپرک مبنی بر تغییر دامنه اظهار کرد: اخیرا فشارهای حملات سایبری بر دامین های شرکت های Psp  زیاد شده و به نظر می رسد که شاپرک به دنبال این است که دسترسی به خارج از ایران به صورت کامل ببندد و برای این کار ممکن است دامین های com. در دسترس نباشند یا دچار مشکل شوند، بنابراین عاقلانه است که آنها برروی دامنه های ir.هم قرار بگیرند.

یک پیام رسان ایرانی مرز ۱۰ میلیون کاربر فعال روزانه را پشت سر گذاشت

خبر خوب وزیر ارتباطات برای گیمیرها، ماجرای یک نامه و سرنوشت اینستاگرام و واتس‌آپ و اینترنت ارزان و سریع دستاورد یک شبکه ملی برخی از عناوین مهم‌ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته‌ جاری بود.

چندی پیش مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که نامه اعتراضی رسمی در رابطه با بسترسازی برای توسعه اغتشاشات اخیر و عدم پاسخگویی و مسئولیت پذیری در خصوص مکاتبات رسمی پیشین توسط نهادهای مسئول ایرانی به شرکت متا (اینستاگرام) ارسال کرده است. در این نامه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا فرصت داده تا به منظور فراهم شدن امکان فعالیت پایدار سکوهای مذکور اقدامات لازم از جمله معرفی نماینده رسمی مسئولیت‌پذیر مستقر در ایران حداکثر تا ۱۰ روز پس از دریافت نامه از سوی آن شرکت وفق سیاست‌ها و مقررات کشور درخصوص نحوه فعالیت شرکت‌های خارجی در حوزه فضای مجازی کشور صورت پذیرد.

وزیر ارتباطات همچنین گفت که ۳۰ میلیون نفر گیمر در کشور داریم که روزانه ۱.۵ ساعت در روز بازی می کنند.

از سیستم عامل بومی چه می دانید؟

رضا تقی‌پور، عضو شورای عالی فضای مجازی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا محدودیت استفاده از دو پلت‌فرم خارجی موقتی است و این پیام‌رسان‌ها دوباره وصل می‌شوند، اظهار کرد: خواهشی که دارم این است که این موارد را از یکدیگر تفکیک کنیم. مواقعی است که زمان جنگ است و همانطور که می‌دانید فعالیت‌های اقتصادی شکل دیگری پیدا می‌کند و فعالیت‌های روزمره شکل عادی را ندارد.

گفتنی است سامانه و مرکز تماس ۱۶۴۹ به‌منظور ایجاد ارتباط با کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال و اطلاع‌رسانی از آخرین مصوبات و بخشنامه‌های دستگاه‌های ذی‌ربط در چارچوب آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال است. افزون بر آن ثبت شکایات، از دستگاه‌ها و سکوهای مشمول و پیگیری آن‌ها، دیگر هدفی است که در این پایگاه و مرکز، دنبال می‌شود.

به گزارش ایسنا، لزوم معرفی نماینده قانونی توسط پیام رسان‌های خارجی در کشور موضوع جدیدی نیست و مسئولان به مراتب درباره الزام این امر طی سال‌های گذشته تأکید کرده بودند. مسئله ای که رئیس مرکز ملی فضای مجازی هم به آن اشاره کرده بود و گفته بود معتقدیم رسانه‌های خارجی که بیش از یک میلیون کاربر دارند، حتما باید داخل کشور نماینده داشته باشند و همان قوانینی که در اروپا وجود دارد و اینگونه پیام‌رسان‌ها حق ندارند اطلاعات مردم اروپا را از اروپا خارج کنند، آنها هم نباید حق داشته باشند که اطلاعات اجتماعی و اقتصادی و حریم خصوصی مردم ایران را از کشورمان خارج کنند. سیاست ما این است که اینستاگرام هم باید در کشور نماینده پاسخگو داشته باشد و اطلاعات شهروندان ما را از کشور خارج نکند.

ایده اولیه شبکه ملی اطلاعات، در سال ۱۳۸۴ در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با نام «اینترنت ملی» و «شبکه ملی اینترنت» مطرح شده بود. سال ۱۳۸۹ با عنوان «شبکهٔ ملی اطلاعات» وارد قانون برنامه پنجم توسعه شد و قرار بود تا پایان سال ۱۳۹۵ هم کامل شود. در دولت سیزدهم، شتاب‌بخشی به روند اجرای شبکه ملی اطلاعات از مهم‌ترین اقدامات وزارت ارتباطات آغاز شد؛ بدین ترتیب طرح شتاب‌بخشی به روند اجرای شبکه ملی اطلاعات، از مهرماه سال گذشته آغاز شده و در حال حاضر هم در مرحله اجرا قرار دارد؛ این‌ طرح در ابتدای دولت سیزدهم، پیشرفت حدود ۳۰ درصدی داشت و براساس هدف‌گذاری های انجام شده دست‌یابی به پیشرفت ۶۰ درصدی تا پایان سال ۱۴۰۱ مورد انتظار است.

یکی از مواردی که با پیشرفت تلفن‌های همراه نمود بیش‌تری پیدا کرده، سیستم عامل گوشی‌هاست. اگرچه از زمان اختراع تلفن‌های همراه خبری از چیزی به اسم سیستم عامل نبود و به غیر از سیستم‌های کامپیوتری که نیازمند سیستم عامل‌ مختلف و در صدر آن‌ها ویندوز بودند، گوشی‌های قدیمی از این تکنولوژی بهره‌ای نداشتند اما به مرور و با هدف ایجاد قابلیت‌های گسترده برای تلفن‌های همراه سیستم عامل هم به این دستگاه‌ها اضافه شد.

پس از این موضوع این شرکت در اطلاعیه ای دلیل و هدف خود از ارسال این نامه را توضیح داد و گفت: این خواسته در راستای صیانت از کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت و کاهش ریسک فعالیت‌های اقتصادی در فضای مجازی، ارائه شده است. بدیهی است الزامی به حذف دامنه com.  وجود ندارد و شرکت‌ها بایستی پیش‌بینی‌های لازم جهت انتقال فوری به دامنه  ir.  در صورت بروز مشکلات احتمالی را داشته باشند.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401093020912/%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA

خوانساری درباره مرکز تماس ۱۶۴۹ گفت: این سامانه قرار است که از یک‌سو بیان‌گر ظرفیت‌های موجود در سکوهای داخلی باشد و از سوی دیگر منعکس‌کننده بازخورد کسب‌وکارها از دستگاه‌ها و سکوها و رفع چالش در قالب پنجره واحد. امیدواریم با ظرفیتی که ایجاد شده و با ارتباط نزدیکی که بین دستگاه‌های اجرایی، سکوها و کسب‌وکارهای حوزه فضای مجازی ایجاد می‌شود، فضا برای مردم و کسب کارها حوزه اقتصاد دیجیتال آسان‌تر و امیدبخش‌تر شود.

محدودیت دو پلت‌فرم خارجی برداشته می‌شود؟

در دولت گذشته رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به تصمیم برای ایجاد سیستم عامل بومی موبایل، گفته بود: یک درصد از نیازمندی‌های ما به سیستم عاملی نیاز دارد که نسبت به دو فاکتور امنیت و استقلال آن مطمئن باشیم؛ این‌که نفوذی به آن نباشد و تصمیم دیگری بر آن تأثیر نگذارد. سیستم عامل بومی یعنی سیستم عاملی که پاسخگوی نیاز بومی بوده و برای نیازهای ما شخصی‌سازی شده باشد؛ درواقع قرار نیست به نیاز همه پاسخ دهد، بلکه برای یک سری نیازمندی‌های خاص است.

عیسی زارع پوردر حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: با تلاش همکاران ۱۵۰ بازی پر مخاطب در کشورمان به داخل کشور منتقل شدند که زمان پینگ بازی را تا یک چهارم کاهش خواهد داد و ساز و کار این مساله به زودی اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه چون الزامات هنوز کاملا مهیا نیست، پس قطعی و محدودیتی که برروی پلت‌فرم‌های خارجی گذاشته شده فعلا نباید همیشگی باشد، گفت: این امر بستگی به تصمیم نهادهای امنیتی دارد و به محض اینکه احساس کنند که شرایط امنیتی به حالت معمولی و عادی برگشته، می‌توانند تصمیم بگیرند که این اتفاق هم رخ دهد.

شرکت ارتباطات زیر ساخت به  تازگی اعلام کرده است ایتا دومین سکوی اجتماعی ایرانی است که شب گذشته مرز ۱۰ میلیون کاربر روزانه را پشت سر گذاشت.

ماجرای تغییر دامنه پرداخت‌یارها چیست؟

موضوع سیستم عامل بومی بار دیگر در دولت سیزدهم مطرح شده است و اخیرا هم از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فراخوانی در این زمینه منتشر شد. طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تولید سیستم عامل بومی یکی از تکالیفی است که شورای عالی فضای مجازی در سند معماری شبکه ملی اطلاعات بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته است. در راستای اجرای این تکلیف قانونی با استفاده از نخبگان کشور و شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه، قصد داریم این تکلیف را انجام دهیم. درباره تعداد داوطلبانی که تاکنون ثبت نام کرده اند، هنوز آمار دقیقی وجود ندارد.

خبری هم به نقل یک رسانه خارجی  و از قول شرکت متا، مالک فیسبوک، اینستاگرام و واتس آپ در فضای مجازی منتشر شد که طبق آن،این شرکت تلویحا نسبت به پذیرش به درخواست ایران برای تعیین نماینده ای در تهران پاسخ منفی داده و گفته شده بود که سرگرم این درخواست نخواهند شد.

امیر محمدزاده لاجوردی – مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت- گفت: طبق تکلیف وزیر محترم ارتباطات، بخشی از وظیفه‌ی ما در شرکت ارتباطات زیرساخت، تامین نیازمندی پیام‌رسان‌ها از جمله سرورها، خدمات هم‌مکانی، ‌ و پهنای باند بر اساس میزان استقبال کاربران است.

شرکت شاپرک طی روزهای گذشته در نامه‌ای به پرداخت‌یارها اعلام کرد با توجه به تهدیدات و مخاطرات بالقوه ناشی از مسدود شدن احتمالی دامنه‌های com.، اگر از دامنه‌های com. استفاده می‌کنند، در اسرع وقت و ترجیحا تا تاریخ سوم دی ماه دامنه خود را به ir. انتقال و نتیجه را به شاپرک انتقال دهند.

فضا برای‌ کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال امیدبخش‌تر می‌شود

با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، یکی از مهم‌ترین مزایایی که مورد توجه  قرار گرفت، تفکیک تعرفه اینترنت داخل از بین‌الملل بود. به این معنا که برای وب‌سایت‌ها با سرورهای داخلی در مقایسه با وب‌سایت‌های خارجی، تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته شد و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی از اینترنت ثابت و همراه، مطابق مصوبه سازمان رگولاتوری ملزم به رعایت این موضوع در محاسبه و هزینه اینترنت برای کاربران شدند.