۶۷ درصد صادرات ایران به روسیه محصولات صنعتی است

وی به  اقداماتی که در این حوزه باید انجام شود اشاره کرد و اظهار داشت: با تمام مشکلات و چالش ها ما دو کار را به موازات در دولت در حوزه صادرات جلو برده ایم که نخست رفع موانع است که خیلی زیاد بوده است به طوری که بیش از ۷۰ درصد وقت ما را گرفته است و دیگری حضور در بازارهای بین المللی و هماهنگی برای حضور پایدار بوده است.

همچنین هشت شرکت فعال در این مجموعه نوآوری به عنوان برترین‌های این حوزه معرفی شدند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84908613/%DB%B6%DB%B7-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

۶۷ درصد صادرات ایران به روسیه محصولات صنعتی است

معاون وزیر صنعت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: در بازار هدف نگران این هستیم که به عنوان مثال گوجه فرنگی و هندوانه صادر می کنیم اما آن کشور خود تولید و کشت می کند و بازار ایران را می بندد یا عوارض تعیین می کند و اگر توزیع فولاد و مواد خام کار می کنیم یک کشور دچار بحران شده و ارتباط قطع می شود و بنابراین بازار ایران تحت تاثیر قرار می گیرد.

معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران یکی دیگر از مسایل فعلی حوزه علم و فناوری را چنین بیان کرد: گاهی در نشست ها، همایش ها و بخش های مختلف دستاوردها و توانمندی ها حوزه های مختلف علم و فناوری صحبت می شود اما هنگامی که با کشورهای هدف برای صادرات مذاکره و صحبت می شود هیچ شناختی از این ظرفیت ها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، علیرضا پیمان پاک امروز (دوشنبه) در آیین بیستمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس پارک فناوری پردیس که با رونمایی از ۱۲ محصول فناورانه و جدید این مجموعه نوآوری و همچنین معرفی برترین فناوران و محصولات این پارک همراه بود، در سخنانی با بیان اینکه توجه جدی به موضوع جدی دیپلماسی اقتصادی و مراودات بین المللی مورد توجه جدی دولت و حمایت شخص رییس جمهور است، افزود: در وزارت صنعت و در سازمان توسعه تجارت از ابتدای کار برنامه ریزی شده است که در بحث تجارت و حوزه بازار حضور پایداری داشته باشیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر یک صادرات غیرنفتی ۵۰ میلیارد دلاری با نوسانات مختلف داریم که گاهی به ۳۵ میلیارد دلار و گاهی با توجه دولت به فعال کردن دیپلماسی به همان عدد ۵۳ میلیارد دلار می رسد اما با تحلیل حوزه متوجه می شویم که ما عموما به دلیل اینکه به مزیت های نسبی توجه کردیم و روی مزیت های نسبی متمرکز شدیم نمی توانیم یک حضور پایدار در بازار هدف داشته باشیم.

۶۷ درصد صادرات ایران به روسیه محصولات صنعتی است

۶۷ درصد صادرات ایران به روسیه محصولات صنعتی است

به گزارش ایرنا، امروز همزمان با برگزاری بیستمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس از ۱۲ محصول شرکت‌های عضو این پارک در حوزه‌های صنعت نفت، معدن، سلامت و انرژی رونمایی شد.

وی اضافه کرد: این درحالی است اگر روس ها بخواهند برای واردات محصولات یک جایگزین برای کشورهای غربی در این شرایط بحرانی در نظر بگیرند، تنها روی حوزه محصولات کشاورزی و میوه و صیفی جات ایران برنامه ریزی می کنند.

۶۷ درصد صادرات ایران به روسیه محصولات صنعتی است

وی افزود: نخستین گام شناسایی و آشنایی تجار و بازیگران نقاط هدف شامل سرمایه گذاران و صادرکنندگان کشورهای هدف با ظرفیت های کشور را در این راستا انجام دادیم.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه از ورود یک هیات از کشور روسیه طی دو هفته آینده برای عقد قرارداد واردات داروهای ضدسرطان خبر داد و افزود: سفر این هیات نشان می دهد که در ایران ظرفیت لازم برای تولید محصولات فناورانه و دانش بنیان وجود دارد اما یک ضعف اصلی در انتقال مفاهیم و توانمندی ها و ظرفیت ها به کشورهای مقصد است.

وی همچنین یکی از اهداف سازمان توسعه تجارت را که در حال حاضر به عنوان یکی از راهبردها و برنامه های اصلی مورد توجه این سازمان قرار گرفته است، شناسایی توانمندی ها و ظرفیت های کشور در حوزه فناوری در بخش های مختلف با کمک با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد.

وی با اشاره به اتفاقی که در ۶ ماه گذشته در زمینه شناسایی توانمندی های ایران در حوزه های مختلف صنعتی، معدنی و بیوتکنولوژی و سلامت رخ داده است، تصریح کرد: در حالی که ۸۰ درصد صادرات کشور به روسیه محصولات کشاورزی بوده است اما در پایان شهریورماه امسال ۶۷ درصد صادرات ما به این کشور تبدیل به محصولات صنعتی اعم از کاتالیزها، توربین ها، لوازم خانگی و داروهای بیوتکنولوژی بوده است.

پیمان پاک همچنین گفت: اگر می خواهیم در بازار صادراتی حضور پایدار و مستمر داشته باشیم باید روی مزیت های رقابتی تمرکز کنیم که مزیت رقابتی نیز بیشتر ناشی از دانش فنی و حضور در حوزه های دانش بنیان است.

پیمان پاک افزود: به عنوان مثال مشاهده می کنیم که دید فعالان اقتصادی کشور روسیه به ایران به عنوان کشوری که با از یک رابطه استراتژیک و قرابت سیاسی برخوردار است و در حال حاضر نیز بازار این کشور خالی و مهیا برای صادرات است، به عنوان یک کشور کشاورزی است چراکه عموم محصولات کشاورزی خود را از ایران تامین می کنند.