وی توضیح داد: تکمیل کریدور – شمال جنوب با تکمیل راهآهن رشت – آستارا منابع قابل توجهی را عاید کشور خواهد کرد. در کنار تکمیل راهآهن رشت – آستارا تکمیل ظرفیتهای بندری نیز در برنامه است. مقرر است تا از مسیر دریا به دریا اتصال با زنجیره کریدوری کامل شود. در سفر به امارات و گفتگو با وزرای مختلف، امارات مشتاقانه به دنبال همکاری با ایران در حوزههای حملونقل است.
وی ادامه داد: تکمیل این کریدور و بهرهمندی از آن در کنار درآمدهای مختلفی که در کشور وجود دارد میتواند درآمد خوبی از ترانزیت را نصیب جمهوری اسلامی ایران کند که این موضوع مدنظر تصمیمگیران و تصمیمسازان است. بنابراین به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیای کشور این فرصتها نباید از دست برود.
به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در یک برنامه تلویزیونی به تشریح ویژگیهای پروژه تکمیل راهآهن رشت -آستارا، پرداخت و با بیان اینکه توافقنامه ایران و روسیه برای تکمیل راهآهن رشت- آستارا اتفاق مهمی در تکمیل زنجیره کریدوری کشور به شمار میرود، گفت: راه گذر شمال به جنوب که راه گذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در مسیر این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همچنین کشورهای حاشیه این راهگذر به شمار میرود میتواند در بهرهمندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زنجیره کریدوری شمال – جنوب در دولت سیزدهم تکمیل میشود، گفت: تکمیل کریدور شمال – جنوب با تکمیل راهآهن رشت – آستارا منابع قابل توجهی را عاید کشور خواهد کرد.
بذرپاش با اشاره به اینکه قطعه باقیمانده از راهگذر شمال به جنوب یعنی قطعه رشت – آستارا در توافق با روسیه آغاز شد، گفت: این قطعه منافع زیادی را نصیب کشور میکند. در اوایل راهاندازی این قطعه ۱۰ میلیون تن بار جابجا خواهد شد و با فاصله زمانی اندکی با تجهیزاتی که داریم جابجایی کالا ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت. با تکمیل این کریدور، خلیجفارس و دریای عمان که به آبهای آزاد راه دارند با ریل و جاده به دریای شمال و دریای خزر و کشورهای حاشیه خزر متصل میشوند.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: سالهای سال است راجع به تکمیل کریدورها صحبت میشود. در مقطعی نیز کارهایی انجام شده ولی در این دولت، تکمیل زنجیره کریدوری یکی از اولویتهای اصلی ریاستجمهور بود و از زمانی که بنده مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده گرفتم و طی سه ماه اخیر، سرعت بیشتری گرفت.