کارشناسی مهندسی معدن گرایش استخراج معدن | industmini

دروس عمومی به آن دسته از درسهای اطلاق می‌شود که بیشتر برای ارائه تربیت و فرهنگ های لازم برای زندگی و بازار کار دانشجویان در نظر گرفته شده و از سوی گروه عمومی و گروه معارف تعیین می شود. دروس عمومی برای تمام رشته ها در مقطع کارشناسی به صورت مشترک ارائه شده و دانشجویان تمام رشته ها ملزم به سپری کردن این دسته از دروس در مقطع کارشناسی هستند. خوشبختانه در ایران نیز بخش معدن یکی از بخش‌های فعال و پویای اقتصاد کشور است و جای کار زیادی وجود دارد. فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی معدن با انجام فعالیت‌های ذكرشده می‌توانند به عنوان كارشناس،‌ سرپرست و مدیر در تمامی بخش‌های صنعت معدن مشغول به کار شوند و در حوزه‌های طراحی، مدیریت، مشاوره در زمینه حفر معدن، تونل و انتقال مواد معدنی از معدن به کارخانه فعالیت کنند. لازم به ذکر است که رشته معدن در مقطع کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه آزاد ارائه می‌شود. معدن در کارشناسی ناپیوسته مهندسی فناوری معدن نامیده می‌شود و یک گرایش با عنوان استخراج معادن زیر زمینی دارد.

http://alfaromeoblog.ir

میانگین دستمزد افراد باتجربه تر که بین 5 تا 9 سال سابقه کار دارند، بالای 95 هزار دلار در سال است. میانگین درآمد مهندسان معدن با تجربه 10 تا 19 سال حدود 112 هزار دلار کانادا است. این نرخ برای افراد با 20 سال تجربه بیش از 138 هزار دلار کانادا خواهد بود. این میزان حقوق بر اساس 100 حقوق در کانادا تعیین شده است و شامل دستمزد کاری، پاداش و اضافه کاری می شود. به دلیل موقعیت کانادا از گذشته تا به امروز، این کشور شرایط ایده عالی برای فارغ التحصیلان رشته معدن بوده است. بر اساس آماری که در سال 2016 منتشر شد، در این کشور حدود 200 معدن در سراسر کانادا در حال فعالیت است که بیش از 60 نوع فلزات و مواد معدنی گوناگون تولید می کنند.

  • رشته مهندسی معدن و شغل های مربوط به آن به زیر شاخه های زیادی تقسیم می شوند که هر یک نقشی را ایفا می کنند و فرد مهندس می تواند در هر یک از این زیرشاخه ها با توجه به علاقه شرکت کرده و دوره مورد نظر را بگذراند.
  • با پیشرفتهای علم مهندسی معدن می‌توان با استفاده از نقشه‌های ماهواره‌ای و نمونه برداری های سطحی، پی به وجود معادن و ذخایر موجود در اعماق زمین برد و نسبت به استخراج آنها اقدام کرد.
  • در این گرایش دانشجویان درباره مکانیک سنگ، زمان‌شناسی ساختمانی، ژئوفیزیک و زمین‌شناسی معدنی مطالعه می‌کنند.
  • در صورتی که به اطلاعات حقوق و درآمدها به صورت روزانه نیاز داشتید، اطلاعات مورد نیاز خود را از این سایت بررسی کنید.

رشته مهندسی معدن به آموزش مکانیک سنگ، زمان شناسی ساختمانی، ژئوفیزیک و زمین شناسی معدنی و عملیات حفاری برای خرد کردن سنگ ها، بارگیری، باربری و سنگ شکنی می پردازد. با شروع فرآیند انتخاب رشته کنکور سراسری و منتشر شدن دفترچه راهنمای انتخاب رشته، علاقه مندان به رشته مهندسی معدن، می توانند در صورت مجاز شدن برای انتخاب رشته، کد رشته محل های مرتبط با آن را در فرم انتخاب رشته درج کنند. در ادامه این مقاله از سایت دانتل قصد داریم به معرفی و انتخاب رشته مهندسی معدن بپردازیم.

حقوق و درآمد مهندس معدن در سایر کشورها

امروزه با گسترش تکنولوژی و صنعت، نیاز به مواد استراتژیک معدنی بیشتر و بیشتر می‌شود همچنین برای تامین پایدار مصالح معدنی به عنوان مواد اولیه صنایع پایین دست، نیاز به طراحی معادن بزرگتر و عمیق‌تر است که با بزرگتر شدن معادن پیچیدگی‌های مهندسی و طراحی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان مجله خبری صنایع و معادن شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مهندسان معدن در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است. طبق آمار به دست آمده توسط سازمان کار، پیش بینی می شود که اشتغال مهندسان معدن و زمین شناسی از سال 2019 تا 2029 رشد 4 درصدی داشته باشد.

از این مطالب بر می آید که هیچ کدام از گرایش های مهندسی معدن بر دیگری برتری ندارد و وجود همه آن ها برای شروع و به اتمام رساندن پروژه ضروری هستند. برخی از افراد به دنبال بهترین گرایش مهندسی معدن برای اپلای در خارج از کشور هستند در صورتی که موفقیت در این رشته و کسب درآمد تنها به تلاش و پشتکار افراد بستگی دارد آنگاه می توان گفت که این رشته یا گرایش بهترین انتخاب ممکن برای متقاضی بوده است. می توان گفت مهندسان معدن در شاخه مکانیک سنگ به بررسی رفتار سنگ ها در درون زمین و بیرون زمین می پردازند و اثرات نیروهایی که به سنگ ها وارد می شود را مطالعه می کنند. این افراد باید دانش بالایی در زمینه ریاضیات و علم زمین شناسی داشته باشند. مکانیک سنگ در گرایش مکانیک سنگ مهندسی معدن، وظیفه ی بررسی نحوه ی رفتار سنگ دربرابر عوامل بیرونی و درونی را بر عهده دارد. از گرایش مکانیک سنگ به عنوان علم مطالعه اثر نیروها بر سنگ ها یاد میشود و مکانیک سنگ، تصمیم دارد اطلاعاتی را تجزیه و تحلیل کند که بر اساس آن ها قادر به طراحی سازه های مهندسی در داخل یا بر روی سنگ ها به صورت کاملا ایمن باشد.

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه