به گزارش ایسنا، هرچند آمارهایی که از صادرات ایران به عمان در سالهای گذشته منتشر شده، حاکی از رشد قابل توجه عملکرد است اما هنوز اعداد به دست آمده در قیاس با ظرفیت این بازار فاصلهای قابل توجه را نشان میدهد. علی رضا پیمان پاک – رییس سابق سازمان توسعه تجارت – در آبان ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد: تغییر رویکرد دولت سیزدهم موجب شده که تجارت با عمان در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ مقدار ۵۳ درصد رشد داشته باشد و در ۷ ماهه امسال نیز حدود ۷۰ درصد رشد نسبت به تجارت سال گذشته شاهد هستیم. همچنین پیشبینیها از این حکایت داشت که تا پایان سال میزان صادرات به عمان از مرز ۱.۲ میلیارد دلار عبور خواهد کرد.
علیپور با بیان اینکه برای استفاده از این ظرفیت میتوان روی تولید مشترک کالا با عمان حساب باز کرد، گفت: با وجود افزایش قیمت ارز، هنوز با حدود چند صد میلیون هزینه، امکان ثبت شرکت ایرانی در عمان وجود دارد و تعداد زیادی از ایرانیها با استفاده از همین شیوه در عمان فعال شدهاند. این موضوع هم نشان میدهد که راه برای گستردهتر کردن همکاریها هموار است و هم با استفاده از ظرفیت همین ایرانیها، میتوان به افزایش نفوذ در این بازار فکر کرد. ما اگر بتوانیم به همکاری برای تولید مشترک کالا با عمان دست پیدا کنیم، در کنار استفاده از بازار این کشور، میتوانیم کالاهای خود را تمام بازارهایی که گفتم نیز صادر کنیم.
عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشت که ما تنها از بازار عمان صحبت نمیکنیم و ورود به بازار این کشور میتواند برای ما پلی برای ارتباط با سایر بازارهای منطقه و حتی جهان را بسازد. از عمان به عنوان دروازه آفریقا یاد میکنند و کالاها از این کشور امکان ارسال به بسیاری از کشورهای آفریقایی را در کوتاهترین زمان ممکن دارد. از سوی دیگر بر اساس سندهای همکاری میان عمان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس، کالاها از این کشور به دیگر کشورهای عربی منطقه نیز با کمترین هزینه و محدودیت جابجا میشود. از طرف دیگر تعرفه واردات و صادرات میان عمان و کشوری مانند آمریکا نیز صفر است، یعنی کالایی که در عمان تولید شده، به راحتی امکان ورود به ایالات متحده را نیز خواهد داشت.
علیپور افزود: اگر شرکتهای کوچک در کنار هم قرار بگیرند، هم ظرفیت صادراتی خود را گسترده خواهند کرد و هم هزینههای ورود به یک بازار صادراتی و پشت سر گذاشتن مسائلی چون تضامین را تسهیل میکنند. آنچه که برای ما باید اهمیت داشته باشد این است که در بازار عمان ظرفیت قابل توجهی برای کالاها و تولیدکنندگان داخلی وجود دارد و اگر ما مقدمات لازم را فراهم کنیم، قطعا امکان افزایش صادرات و همکاری میان دو طرف وجود خواهد داشت.
انتهای پیام