مهندسی معدن ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | industmini

دانشجویان میبایست در طول چهار سال تحصیلی حدود ۱۴۰ واحد درسی را به صورت کامل اخذ کرده و پاس کنند. این ۱۴۰ واحد درسی در بسته های آموزشی مختلف عمومی، پایه، اصلی، تخصصی و اختیاری ارائه می‌شوند. بر خلاف تصور، مهندسان معدن تنها در معادن و استخراج مواد معدنی فعالیت نمی‌کنند. مهندسان معدن در قدم اول با تکیه بر دانش تخصصی خود مناطق مستعدی را که دارای پتانسیل برای استخراج هستند را شناسایی کرده و پس از مطالعات امکان‌سنجی و اقتصادی، به طراحی روش‌های استخراج ماده می‌پردازند. به این ترتیب وظیفه هماهنگی و نظارت بر کلیه فعالیت‌های این معدن در مورد حفر، استخراج و انتقال مواد معدنی به عهده مهندسان معدن است. همۀ ما با تا حدودی با مواد معدنی آشنایی داریم و می‌دانیم که بخش زیادی از زندگی ما وابسته به استفاده صحیح از منابع زمینی و استخراج مواد از معادن است.

دروس رشته مهندسی معدن در دانشگاه

در پایان به‌خاطر داشته باشید که همواره شرایط و میانگین حقوق و درآمد در یک شغل، تعیین‌کننده رضایت و موفقیت شما در آن شغل نخواهند بود. بلکه در صورت داشتن علاقه، استعداد و پشتکار لازم است که می‌توانید شرایط را به نفع خود تغییر داده و چه‌بسا به درآمد دلخواه خود نیز برسید. مهندسان معدنی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند برای اشتغال به کار در این حوزه، باید ابتدا آموزش‌های میدانی لازم را بگذرانند. به‌همین دلیل کارجویان ابتدا باید در محیط و شرایط‌کاری قرار بگیرند تا بتوانند مهارت‌های بیشتری را از افراد باتجربه در این حوزه بیاموزند. البته باتوجه به نوع معدنی که در آن مشغول به کار می‌شوید، باید مهارت‌های عملی مناسبی را نیز بیاموزید.

http://alfaromeoblog.irرشته مهندسی فناوری معدن در واحدهای دانشگاه آزاد 12 استان کشور در مجموع 18 واحد دانشگاه ارائه می‌شود که استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی به سبب موقعیت مناسبی که از نظر معادن دارند، با داشتن 3 واحد دانشگاهی، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. پس از معرفی رشته مهندسی معدنو چیستی آن، نوبت به معرفی انواع دروس عمومی و تخصصی آن می رسد. ممکن است برخی از داوطلبان متقاضیانتخاب رشته دانشگاه آزادو سراسری، به رشته مهندسی معدنعلاقه داشته باشند، اما درس های موجود در طول تحصیل دانشگاه را دوست نداشته و همین امر در آینده سبب ترک تحصیل و یا انصراف از تحصیل آن ها شود. رشته مهندسی معدن مانند رشته مهندسی مکانیک، رشته مهندسی برق، رشته مهندسی شیمیجزء کنکور سراسری گروه ریاضی است.

آبکشی در معادن

توصیه می شود که دانشجویان حداقل امکانات سخت افزاری را داشته باشند تا به طور موثر در برنامه شرکت کنند.کاوشگر معدنیکاوشگر معدنی نقشی کلیدی در یک پروژه عمرانی دارد. یک مشاور فنی تخصص خاصی را در طراحی، آموزش مجله خبری صنایع و معادن یا عملیات در نظر گرفته شده برای استخراج مواد دارد. رشته مهندسی معدن که تاریخچه ای دیرینه در رشته های مهندسی دارد از دیرباز مورد توجه بسیاری از افراد به خصوص علاقه مندان به درآمدهای بالا بوده است.

گرایش‌های رشته مهندسی معدن

در مورد این رشته همون‌طور که از اسمش مشخص هست قرار نیست در ابتدا درون شهر و نزدیک خانواده (حتی در استان محل زندگی فرد) کار پیدا بشه البته شغل های دفتری و آزمایشگاهی درون شهرها هم هستن اما میشه گفت نسبت به شغل ‌های خارج از شهر و درون معادن فعلا کمتر هستن. با توجه به تمرکز بیشتری که در این سالها بر روی بخش معدن بوده، مشاغل در این زمینه رو به گسترش هست. چهار گرایشی که در این بخش معرفی کردیم، گرایش‌های اصلی مهندسی معدن محسوب می‌شوند.

  • قبل از اینکه به معرفی شرایط بازار کار رشته مهندسی معدن در کشور ایران بپردازیم لازم است یک نکته بسیار مهم را درباره این رشته و بازار کار آن معرفی کنیم.
  • یکی از رشته هایی که داوطلبان کنکور می توانند آن را در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشاهده نمایند، رشته مهندسی معدنمی باشد.
  • یکی از رشته‌های موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، مهندسی معدن است.
  • همچنین از طریق عضویت در کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی هیوا می توانید آخرین اخبار مرتبط با این حوزه را دریافت نمایید.
  • در روسیه نیز یکی دانشگاه سن پترزبورگ در لیست ۲۰ دانشگاه برتر مهندسی معدن و دیگری دانشگاه علوم و فناوری MISIS (رتبه ۴۲) از مهم ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل در این رشته به شمار می روند.
  • علاوه بر این، باوجود اینکه درس زمین شناسی در گروه ریاضی – فیزیک وجود ندارد اما مطالعه آن به دانش آموزان قبل انتخاب رشته مهندسی معدن بینشی را درباره این رشته می دهد.