طبق آمار رفینیتیو آیکان، اکثر محمولههای دیزل حاوی سولفور کم و گازوئیل که از بنادر روسیه در دریای سیاه بارگیری شده اند به سمت ترکیه، عمان، توگو و تونس میروند.
بنادر روسیه در دریای سیاه، از مزیت نزدیکی بازار ترکیه برای عرضه دیزل برخوردار شدهاند در حالی که صادرکنندگان از بنادر پریمورسک و ویسوتسک، باید مقصدهای جایگزین اروپا پیدا کنند که مسافت طولانیتر و هزینه حمل بار بالاتر دارند.
رویترز همچنین به نقل از منابع صنعتی گزارش داد پالایشگاههای دولتی پتروچاینا و سینوپک خرید نفت اورال را پس از یک وقفه کوتاه در اواخر سال ۲۰۲۲، از سر گرفتند. پیش از جنگ اوکراین، اروپا مشتری اصلی نفت اورال روسیه بود اما اکنون هند و چین به مشتریان این گرید نفتی تبدیل شدهاند.
از ابتدای فوریه، روسیه صادرات دیزل حاوی سولفور کم را از بنادرش در دریای بالتیک به سمت مراکش، الجزایر، غنا، تونس و برزیل تغییر داده است. طبق آمار رفینیتیو، همچنین دو محموله به میزان حدود ۱۳۰ هزار تن دیزل از بندر پریمورسک به بندر جده عربستان سعودی حمل میشوند.
بر اساس گزارش رویترز، کشورهای اروپایی به نوبه خود، واردات از هند، عربستان سعودی، چین، کویت، مالزی و حتی توگو را برای جبران حذف واردات روسیه، افزایش دادهاند.
یک معاملهگر گفت: شرکتهای کشتیرانی اکنون که مسافت حمل محمولهها طولانیتر شده و نرخ کرایه کشتی بالا رفته است، احتمالا برندههای اصلی این وضعیت هستند.
انتهای پیام