معرفی و بررسی رشته مهندسی معدن و گرایشات مختلف آن | industmini

نمونه برداری های سطحی و نقشه های ماهواره ای در تشخیص ذخایر معادن و یا شناسائی معادن نقش اساسی ایفا می کنند. مهندسی معدن با رشته های زمین شناسی شیمی، جغرافیا ارتباط نزدیک دارد و دانش آموزی که این رشته را انتخاب می کند باید در دروس فیزیک و ریاضی پایه قوی داشته باشد. همچنین شایان ذکر است که در میان دانشگاه های آسیایی دانشگاه تکنولوژی و معدن چین با قرار گرفتن در رتبه ۱۴ به عنوان برترین دانشگاه مهندسی معدن آسیایی شناخته می شود. نکته بسیار جالب درباره این رده بندی این است که با وجودی که ایران به عنوان یک کشور معدنی با تعداد معادن بسیار زیاد شناخته می شود اما هیچ کدام از دانشگاههای ایرانی جایگاهی در رتبه بندی جهانی رشته مهندسی معدن ندارند. در جدول زیر نیز لیستی از دروس تخصصی رشته مهندسی معدن در مقطع کارشناسی را مشاهده می‌کنیم.

  • امروزه ما نیازمند فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند و خلاق مهندسی معدن هستیم تا بتوانیم بدون وابستگی به کارشناسان خارجی، شاهد رونق و افزایش صادرات این بخش باشیم.
  • بخشی از فعالیت‌های مهندسی معدن مانند نقشه‌برداری در زیر زمین انجام می‌شود، به همین دلیل دانشجوی این رشته باید از نظر جسمی توانایی خوبی داشته و قدرت کار در معادن که معمولاً در خارج از شهر و مناطق دور افتاده قرار دارد را داشته باشند.
  • فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی معدن با انجام فعالیت‌های ذكرشده می‌توانند به عنوان كارشناس،‌ سرپرست و مدیر در تمامی بخش‌های صنعت معدن مشغول به کار شوند و در حوزه‌های طراحی، مدیریت، مشاوره در زمینه حفر معدن، تونل و انتقال مواد معدنی از معدن به کارخانه فعالیت کنند.
  • همچنین با بیان شرح وظایف و مسئولیت‌های یک مهندس معدن، به مسیر شغلی و حقوق و درآمد این رشته در ایران و برخی دیگر از کشورها نیز اشاره کردیم.

در این دانشگاه دانشجویان رشته مهندسی معدن در کانادا، دوره های انفجار مواد منفجره، مکانیک سنگ، اقتصاد، تمام شاخه های معدن، تجارت و مسائل زیست محیطی و همچنین دوره های اصلی مهندسی در مهندسی مکانیک، عمران، برق و شیمی را می گذرانند. دانشجویان مقطع کارشناسی بلافاصله بعد از اتمام این دوره می‌توانند در آزمون ورودی کارشناسی ارشد شرکت کرده و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی معدن در بهترین دانشگاه های کشور اقدام نمایند. در حال حاضر امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در بهترین دانشگاه های ایران از جمله دانشگاه تهران و یا دانشگاه صنعتی اصفهان در گرایش های مختلف مهندسی معدن برای علاقه مندان در دسترس است. منابع استخراج‌شده از معادن مصارف بسیار گسترده‌ای دارد و مهندسان معادن ناظر بر استخراج این منابع هستند. این منابع در بسیاری از محصولات از مصالح ساختمانی و اتومبیل گرفته تا تلفن‌های همراه و رایانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و روز به روز به کاربردشان و به تبع آن بازار کار مهندسی معدن اضافه می‌شود.

پر بیننده ترین مقالات معرفی رشته های تحصیلی

بنابراین در ادامه با ما در موسسه ی مهاجرتی تراست همراه باشید تا به این رشته و شرایط اپلای آن در خارج از کشور بپردازیم و جزئیات بیشتری را در مورد رشته مهندسی معدن در اختیار شما قرار دهیم. تمام دانشگاه های سراسری از نظر شرایط علمی در جایگاه مناسبی برای ارائه خدمات آموزشی مهندسی معدن در کشور ما قرار دارند. اما با این حال دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر و همچنین دانشگاه صنعتی اصفهان را می توان برترین دانشگاه‌ های ایرانی در رتبه‌بندی معدن در نظر گرفت.

بخش صنعت و معدن کشور علاوه بر نیروی کار متخصص، به ماشین‌آلات مدرن نیز وابسته است. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهند که در سال‌های اخیر بین ۳۶ الی ۴۰ درصد از سرمایه گذاری در ماشین‌آلات کشور در بخش صنایع و معادن انجام شده‌ است. با توجه به سهم ۲۵ درصدی صنایع و معادن از اقتصاد کشور، به این ترتیب این بخش تقریباً ۱٫۵ برابر بیش از سهمی که از تولید ناخالص داخلی دارد ماشین‌آلات سرمایه گذاری شده در کشور را به کار گرفته‌ است. این درحالیست که این رقم در بخش خدمات تقریباً ۱ و در بخش کشاورزی تقریباً ۰٫۶ برابر است. این رقم‌ها نشان می‌دهند که سرمایه گذاری در ماشین‌آلات برای توسعه این بخش بیش از سایر بخش‌های اقتصاد ایران اهمیت دارد و لذا حفظ رقابت‌پذیری این بخش از اقتصاد ایران، علاوه بر به‌کارگیری نیروی کار متخصص، نیازمند دسترسی به ماشین‌آلات مدرن و به روز می‌باشد. اگر از نظر بخشی به صنعت و معدن توجه شود، در این صورت با نگاهی به سهم ۱۳٫۶ درصدی از تولید ناخالص داخلی، می‌توان گفت که بخش صنعت در همین حد در اقتصاد ایران نقش دارد.

http://alfaromeoblog.ir

گاهی بورسیه ها مخصوص دانشجویان جدید الورود است و معمولا بر اساس شایستگی و معدل ترم در مقطع پیشین به آن ها اعطا می ‌شود. این پبمانکاران با در نظر گرفتن امکانات، سابقه و توان مالی خود و براساس شرایط و ضوابطی که در آیین‌نامه طبقه‌بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران به آن اشاره شده است، با ارائه مدارک مورد نیاز می‌تواند نسبت به اخذ رتبه پیمانکاری در مجله خبری صنایع و معادن اقدام نمایند. طبق برنامه ریزی های انجام شده در بخش معدن، هدف رسیدن از رشد 5.6 درصدی به رشد 15 درصدی است و برای رسیدن به این هدف به کارشناسان و مهندسین معدن نیاز است. فراموش نکنید در صورتی می توان قدم در بازار های جهانی گذاشت که در زمینه کنترل کیفیت و استاندارد کردن محصولات معدنی، قدم های محکمی برداشته شده باشد. برای یک رشته صنعت و معدن یک مهندس 7 سال سابقه بیمه یا 2 مهندس 3 سال سابقه بیمه باید داشته باشند و مهندسین باید از شرکتهایی سابقه بیمه داشته باشند که شرکتها دارای رتبه یا قرارداد در زمینه صنعت و معدن باشند.

آشنایی با دروس،بازارکار و وظایف متخصصین رشته بهداشت حرفه ای