لزوم ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرخودرویی/ اصلاح قیمت خودروها در دستور کار است

در ادامه جوابیه آمده است: در وزارت صمت در بخش خودرویی چند برنامه ویژه در سال جاری پیگیری شده است تا بتوان عرضه و تقاضا را کنترل کرد. بحث افزایش عرضه موضوع نخست است که در سال جاری نسبت تولید افزایش پیدا کرده است. هرچقدر عرضه افزایش یابد فاصله عرضه و تقاضا کاهش پیدا می‌کند و خودرو به مصرف کنندگان اصلی می رسد.

این جوابیه می‌افزاید: موضوع بعدی واردات خودرو است که باید فاصله بین عرضه و تقاضا را با واردات خودرو کم کرد که این موضوع هم در وزارت صمت با جدیت در حال پیگیری است. در صورتی که بخش های دیگر مانند بانک مرکزی و سازمان‌های مرتبط در موضوع تامین ارز همراهی لازم را داشته باشند می‌توانیم امیدوار باشیم که واردات خودرو امسال انجام شود.

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز ارتباطات این وزارتخانه طی جوابیه‌ای در پاسخ به گزارش منتشر شده در یکی از روزنامه‌ها با عنوان «تشکیل صف‌های طولانی خریداران در جاده مخصوص» نوشت: صف طولانی خریداران موضوعی نیست که وزارت صمت و خودروسازان از آن راضی باشند و این موضوع نیز به نفع خودروسازان و وزارت صمت نیست، اما بخش های مختلف کشور در اقتصاد کلان ملی موثر هستند. باید در کشور بخش‌های ایجاد شود که جذابیت سرمایه گذاری داشته باشند مانند بازار سرمایه و بازار بورس که وزارت جهادکشاورزی و وزارت اقتصاد می‌توانند در این موضوع موثر باشند تا صف هجوم افرادی که نقاضای واقعی ندارند و نقدینگی سرگردانی که در داخل کشور است به سمت خودرو و خودروسازی سرازیر نشود.

برپایه این جوابیه، موضوع اصلاح قیمت‌ها برنامه بعدی وزارت صمت است که باتوجه به اقتصاد کلان ملی نیاز به اصلاح دارد. برهمین اساس باتوجه به افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه‌های لجستیک و افزایش دستمزدها نیازمند این هستیم که قیمت تمام شده را اصلاح کنیم؛ به همین دلیل آنالیز قیمت خودروسازان دریافت شده و با بررسی‌هایی که در سازمان حمایت، شورای رقابت و وزارت صمت انجام شده اصلاح قیمت‌های خودروسازان درحال انجام است.

بر این اساس رقابت واقعی بین محصولات مختلف دراین سامانه به وجود خواهد آمد و فضای انحصارمحصولات خاص شکسته می شود و مردم با مراجعه به این سامانه و بررسی محصولات که بر روی آنها کیفیت و مشخصات قرار گرفته است انتخاب خواهند کرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84906514/%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D8%AC%D8%B0%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA

در واقع این سامانه یک مدیریت کلان صنعت خودرو است که در آن داشتبردهای مدیریتی ایجاد و شرایط عرضه و تقاضا بررسی خواهد شد و همچنین اطلاعات دقیقی از کیفیت شاخص‌های کیفی خودروها مانند مصرف سوخت، آلایندگی، رقابت پذیری خودروها در مقایسه با خودروهای جهان، میزان ساخت داخل و مسائل کیفیتی مانند کیفیت فرمان پذیری، آسایش داخل و کیفیت ظاهر به صورت مقایسه ای در این سامانه قرار خواهد گرفت که می توانند بین خودروهایی که در این سامانه عرضه میشود مقایسه کنند.

جوابیه مرکز ارتباطات وزارت صمت می‌افزاید: درباره سامانه یکپارچه فروش که عرضه خودرو در آن فعال است، می توانیم از طریق این سامانه نیاز بازار را اندازه گیری کنیم و تعداد مصرف کنندگان را داشته باشیم. در نتیجه حذف سامانه یکپارچه در برنامه وزارت صمت قرار ندارد، زیرا این سامانه به عنوان یک ابزار قوی در کنترل و پایش مدیریتی صنعت خودرو توسعه پیدا خواهد کرد.

اصلاح قیمت خودروسازان