وزیر صمت در ادامه با تاکید بر اینکه موضوع ماشین سازی برای این وزارتخانه از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: سال گذشته برای نخستین بار معاونت ماشینآلات و تجهیزات در وزارتخانه تشکیل شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هرچند منجر به ایجاد برخی مشکلات شد، اما بحران به وجود نیاورد و این دوران گذار را پشت سر خواهیم گذاشت.
منبع: https://www.irna.ir/news/84942561/%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D9%85%D9%87-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7-%DB%B2-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%B4%D8%AF
وی به قیمت گذاری دستوری خودروها در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر شاهد فشار شورای رقابت و الزام قیمتگذاری دستوری بودیم که تبعات خوبی به دنبال نداشت و سال گذشته برای نخستین بار از این وضعیت خارج شدیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، “سید رضا فاطمی امین” امروز در نشست هماندیشی با تشکلها و انجمنهای فعال در بخش صنعت، معدن و تجارت افزود: اصرار وزارت صمت بر این است که همه زنجیره فولاد به بورس کالا آمده و به عرضه محصولات خود بپردازند.
فاطمی امین گفت: در راستای نقشه راه صنعتی، برگزاری جلسات و نشستها با تکتک تشکلها آغاز کردیم و در صنعت ماشینسازی نیز جلساتی با صنعت تجهیزات پزشکی، راهسازی و ماشینآلات کشاورزی برگزار شده است.
وی ادامه داد: مباحثی همچون نقشه راه کلان صنعتی کشور باید در چنین جمعهایی که شاهد تنوع رشته فعالیتها هستیم مطرح شود و در این راستا باید برای هر رشته فعالیت یک برنامه مشخص و دقیق با جزئیات داشته باشیم و در غیر این صورت در حد کلیگویی و کلی نگری باقی خواهیم ماند.
فاطمی امین، حضور انجمنها و تشکلهای مختلف در این جلسه را مثبت برشمرد که منجر به فهم مشترک از کل صنعت میشود.
وی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یادآور شد: بخشی از این ارز مربوط به نهادهای دامی، ذرت، جو و غیره بود، اما بخش دیگری از ارز ۴۲۰۰ تومانی بابت نرخ محاسبه تعرفه واردات مبنای گمرک بود که تورم زیادی ایجاد میکرد و در این راستا سود بازرگانی زیر ۳۵ و ۴۰ درصد که در اختیار دولت بود را نصف و برای برخی یکچهارم کردیم.