عبور از بحران و تثبیت جریان تولید خودرو پس از ۴ سال

این مقام مسوول تاکید کرد: باید توجه داشت که ظرفیت تولید خودرو در هر یک از خودروسازان بزرگ کشور نزدیک به ۸۰۰ هزار خودرو در سال است، بر این اساس در عمل در چهار سال متوالی جریان تولید خودرو در کشور به‌شدت آسیب دید و تولید خودروهای ناقص و انباشته شدن آن در پارکینگ خودروسازان به امری متداول در خودروسازان کشور تبدیل شد.

«منوچهر منطقی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ به‌واسطه تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و همچنین ساختار شکننده صنعت خودرو به سبب عقب‌ماندگی از حیث توسعه محصولات با نشان بومی (Own Brand) در عمل تولید خودروسازان داخلی به نصف کاهش یافت که از آن میزان نیز بخشی به صورت ناقص تولید می‌شد و با انبار شدن در پارکینگ خودروسازان، قابلیت عرضه به بازار را از دست می‌داد.

وی تاکید کرد: در این مدت در مجموع انواع خودرو شاهد رشد هشت درصدی تولید نسبت به سال گذشته بودیم که البته باید توجه کرد که آمار امسال تولید خودروهای کامل را در برمی‌گیرد، حال آن‌که در آمار سال گذشته تولید خودروهای ناقص نیز وجود داشت و حدود ۳۰ درصد از تولیدات در هر سال در پارکینگ‌های خودروسازان رسوب می کرد و قابلیت عرضه به بازار را پیدا نمی‌کرد.

وی بیان‌داشت: وضعیت عبور مستقیم تولید در خطوط تولید خودروسازان شکل گرفته است؛ بدین معنی که دیگر خودروی ناقصی در خودروسازان تولید نمی‌شود. به عنوان مثال از ابتدای امسال تا ۲۷ مهرماه ۴۶۷ هزار و ۶۲۳ دستگاه خودروی کامل در دو خودروساز بزرگ کشور تولید شده است، حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته این میزان فقط ۱۱۲ هزار و ۵۳۴ دستگاه بوده است، یعنی بیش از ۳۰۰ درصد رشد در تولید خودروهای کامل در سال جاری محقق شده است.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اظهار داشت: بر اساس افزایش تولید، وضعیت تحویل خودرو به مشتریان بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است، یعنی تا ۲۷ مهرماه سال جاری نزدیک به ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان دو خودروساز اصلی کشور شده است، درحالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۵۰ هزار دستگاه بوده است.

این مسوول اضافه‌کرد: در نیمه ابتدایی امسال ۵۲۴ عدد اتوبوس در کشور تولید شده که رشدی معادل ۵۱ درصد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. در همین مدت در حوزه کامیون، کامیونت و کشنده ۱۲ هزار و ۹۱۹ دستگاه خودرو تولید شده است که رشدی معادل ۱۸۲ درصد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان‌کرد: سهم خودروسازان بخش خصوصی از منظر تولید از هفت درصد در ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته به ۱۵ درصد در مدت مشابه امسال افزایش پیدا کرده است، به این ترتیب که خودروسازان بخش خصوصی تا پایان شهریورماه امسال ۸۰ هزار و ۲۵۱ دستگاه خودرو تولید کردند حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته فقط ۳۲ هزار و ۸۵۹ دستگاه تولید کرده بودند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84921678/%D8%B9%D8%A8%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%AB%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%DB%B4-%D8%B3%D8%A7%D9%84وی ادامه‌داد: در ۶ ماهه نخست سال تولید خودروهای ون به میزان یک‌هزار و ۳۹۰ دستگاه انجام شده است که رشدی معادل ۵۸۵ درصد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

وی گفت: از سوی دیگر زیان‌های انباشته خودروسازان به‌دلایل متعدد سبب شده بود که سرمایه در گردش خودروسازان دچار نقصان جدی شود و دومینوی زیان و کاهش تولید خود به افزایش هزینه‌های سرباز خودروسازان دامن می‌زد.

منطقی همچنین گفت: در ۶ ماهه نخست امسال تولید موتورسیکلت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است. بدین ترتیب برنامه‌های افزایش عمق ساخت در حوزه موتورسیکلت و جهش این صنعت با تمرکز بر برقی‌سازی و نوسازی ناوگان، طرح‌ریزی شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: با تمهیدات اندیشیده شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت و پایش هفتگی برنامه‌های خودروسازان پس از چهار سال متوالی، مروز برخی نتایج دست‌یافته در ۶ ماهه نخست سال خالی از لطف نیست.

عبور از بحران و تثبیت جریان تولید خودرو پس از ۴ سال

منطقی ادامه‌داد: در این مدت خودروهای موجود در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور به صفر رسیده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار خودروی انباشته در پارکینگ خودروسازان وجود داشت.

منطقی افزود: در نیمه نخست امسال تولید وانت در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد رشد داشته است و در این مدت ۵۲ هزار و ۲۱۳ دستگاه وانت در کشور تولید شده است.

وی گفت: برپایه تثبیت جریان تولید که در ۶ ماهه نخست امسال محقق شد، هدفگذاری انجام شده برای تولید خودروهای سواری به‌گونه ای انجام شده که شاهد رشد ۵۰ درصد افزایش تولید در این حوزه باشیم.