ضرورت تسریع در راه‌اندازی پردیس‌های دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

در این نشست تخصصی گزارشی از رویدادهای استارتاپی و حمایت از برگزیدگان آن توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابع ارائه شد. بر این اساس تا پایان سال گذشته ۱۹۷ رویداد استارتاپی با ۶۱۷ برگزیده برگزار شده و ۴۹۳ خدمت به بیش از ۳۹۱ برگزیده رویدادهای استارتاپی ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی رسولیان» در هشتمین نشست شورای راهبری و سیاست‌گذاری تولید دانش بنیان و پیشرفته» با بیان این مطلب، افزود: نیازمند اقدامات عملیاتی برای تسریع در ایجاد شهرک‌های فناوری در کشور هستیم، در این زمینه مکاتبات لازم با استانداران سراسر کشور انجام شده است و بخش خصوصی توانمند نیز می‌تواند در این راستا اقدام و مشارکت کند.

تبدیل به دانش بنیان، انعقاد تفاهم نامه‌های مختلف، ارایه تسهیلات، برگزاری تورهای صنعتی، اجرای دوره‌های آموزشی، خدمات مشاوره‌ای، نشست‌های b۲b، کمک به تبلیغات و جذب سرمایه‌گذاری از اهم خدمات ارائه شده به برگزیدگان رویدادهای استارتاپی است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه‌داد: ایجاد پردیس‌های دانش بنیان در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی با موافقت معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و با استانداران سراسر کشور نیز رایزنی‌های لازم انجام شده است.

رسولیان اضافه‌کرد: برای ایجاد پردیس‌های دانش بنیان حتی اگر فضای کوچکی درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی باشد، نیز باید مورد استفاده قرار بگیرد تا موضوع دانش بنیان گسترش و ارتقاء یابد.

وی تصریح‌کرد: استان‌هایی که مطالعات لازم را برای ایجاد شهرک‌های فناوری شروع نکرده اند تا ابتدای دی‌ماه امسال فرصت دارند که مطالعات لازم را انجام دهند و به صورت همزمان نیز مکان‌یابی برای ساخت شهرک فناوری در دستور کار قرار بگیرد.

وی بیان‌داشت: برخی استان‌ها تفاهم نامه هایی را در این راستا با پردیس‌های علم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشته اند،  تفاهم نامه های منعقد شده همچنین برای تصویب در شورای عتف به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می‌شود.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۴۰ ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌ برداری، ۸۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، دو مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۱۰۰‌هزار و ۵۸ قرارداد منعقده و بهره ‌برداری از ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد صنعتی و سه‌هزار و ۲۷۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84940833/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%AA%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DA%A9-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AD%DB%8C

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان‌کرد: به‌هم‌رسانی بنگاه‌های بزرگ و فعال با واحدهای راکد تولیدی را در دستور کار داریم و این موضوع به احیای سریع واحدهای راکد کمک خواهد کرد، زیرا به همرسانی یکی از بهترین راه‌های بازگشت واحدهای تعطیل به عرصه تولید است.