صنعت ایران دارای چه جایگاهی در جهان است؟ | industmini

کشوری که پس از چندین قرن تحول سیاسی داخلی، توسعه استعمار تجاری، گسترش ناوگان دریایی، رشد طبقه متوسط و بهبود امور نظامی و اداری کشور، از نظر وسعت زمین‌های موجود، نیروی انسانی، سرمایه، مدیریت و حکومت، وضعیتی مطلوب و هماهنگ داشت. شاید بتوان گفت که تاریخچه بسته بندی به 5000 سال پیش که برای نگهداری محصول آن را در برگ، چوب و شیشه قرار میدادند، برمی‌گردد. امروزه با استفاده از هوش و فناوری به تدریج استحکام، زیبایی بسته بندی، نحوه محافظت از محصول و چگونگی انجام بسته مجله خبری صنایع و معادن بندی مورد توجه عموم قرار گرفت و شرکتها و مجموعه های تولید بنا به دلایل مختلف به بسته بندی محصولات روی آوردند. برای اولین بار در جهان در سال ۲۰۱۱، یک برند انگلیسی سعی کرد تا تاثیرات مخرب تولید پوشاک بر محیط زیست را به حداقل برساند و محصولاتی تولید کند که زیست تخریب‌پذیر باشند البته این برند پیش از این از پوست حیوانات و چرم برای تولید محصولاتش استفاده نمی‌کرد. این وضعیت بر گردشگری ایران نیز تأثیر بسیاری داشته و گردشگری ورودی ایران به طور کامل تعطیل شد.

استپ موتور با گشتاور 22 کیلوگرم بر سانتی متر

افزون بر اینکه صنعت چاپ سومین صنعت های‌تک جهان است، بسیاری از شاخص‌های یک صنعت راهبردی و استراتژیک را هم دارد؛ یعنی لازم است به‌عنوان یک صنعت راهبردی و استراتژیک به‌رسمیت شناخته شود و برنامه‌ریزی‌ها در قالب یک صنعت راهبردی انجام پذیرد. اینکه چرا این صنعت را استراتژیک می‌دانیم، افزون بر های‌تک بودن آن که پیش‌تر نیز اشاره شد، به تراکنش مالی بالای این صنعت هم برمی‌گردد. تا پیش از شیوع کرونا، این صنعت نزدیک هزار میلیارد دلار تراکنش مالی داشت و از این لحاظ در کشورهای پیشرفته جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص داده بود و جایگاه پنجم تا دهم را در کشورهای در حال توسعه داشت. از آنجایی که صنعت چاپ به نشر گره خورده، برخی معتقدند با الکترونیکی شدن بخش زیادی از صنعت نشر یا نظام پولی و بانکی، به صنعت چاپ ضربه وارد شده، اما به‌اعتقاد من این صنعت پویاتر از آن است که با چنین تغییراتی خللی در بدنه آن وارد شود. حوزه چاپ به‌قدری وسیع است که براساس شرایط روز و نیاز بشر می‌تواند با کمک فناوری‌های مدرن در ارائه خدمت‌ تغییر شکل دهد. برای مثال اگر اسکناس چاپ نمی‌شود، در همه کارت‌های بانکی از فرآیند چاپ رسانا استفاده می‌شود.

http://alfaromeoblog.irاگرچه «توماس کوک» انگلیسی اولین تور گردشگری تاریخ را در سال ۱۸۴۱ برگزار کرد، اما گردشگری به شکلی که امروزه آن را می‌شناسیم از بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و هر ساله رشد قابل توجهی داشت. بر پایه گزارش‌های بانک جهانی جایگاه ایران از نظر شاخص پيچيدگي اقتصادی جایگاه مناسبی در در عرصه جهانی ندارد. ایران هرچند از نظر آموزش پایه، و برخی از زيرساخت‌هاي فناوری اطلاعات و ارتباطات در مقایسه با کشورهای در حال توسعه در سطح مناسبی است.

اگر تمام فعالیت‌های اقتصادی که با تولید کالا و خدمات با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات ساخته دست بشر سروکار دارند را به عنوان یک کل تصور کنیم، هرصنعت، زیرمجموعه‌ای از این کل است که عده فراوانی از فعالیت‌های مشابه را شامل می‌شود. شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات با تمرکز بر مشاوره اقتصادی در حوزه اختصاصی معدن، صنایع معدنی و فلزی و به‌کارگیری روش‌های علمی و تجارب کاری متعدد، توانسته است در طول سابقه فعالیت خود، خدمات منحصر به‌فردی مبتنی بر تعهد، کیفیت و دقت به مشتریان شرکت ارایه دهد. بسته بندی های شیشه ای برای دارو و لوازم آرایشی و صنعت مواد غذایی با بالاترین کیفیت و استحکام بر عهده این شرکت و کارخانه بزرگ می باشد.

صفحه ششم

پراکندگی موقعیت جغرافیایی تولیدکنندگان نیز منجر به شکل گیری مفهوم مدیریت زنجیره تامین شد. در کشور نیوزلند شرکتی با نام رینولدز گروپ که بسته بندی های مربوط به مواد غذایی و نوشیدنیهای را به عهده گرفته است. بیشترین تعداد کارکنان نزدیک به پانزده هزار کارمند دارد و تمامی بسته بندی های فلزی مربوط به هوا فضا کالای خانگی و مواد غذایی و نوشیدنی ها را انجام می دهد تاسیس این کارخانه ۱۸۸۰ میلادی بوده است. محصولات این شرکت دارای تاییدیه رسمی صرفه جویی و کیفیت از سازمانهای مختلف از جمله سازمان آب و فاضلاب استان تهران، سازمان آب و فاضلاب استان خراسان رضوی، سازمان آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی، حرم امام رضا(ع)، دانشگاه شیراز، دانشگاه مازندران و …

  • تحولاتی مانند کشتی بخار یا لوکوموتیو بخار در حدود ۱۰۰ سال بعد از آن تغییرات عظیم دیگری ایجاد کردند زیرا انسان و کالاها می توانستند در زمان کمتر مسافت بیشتری را جابجا شوند.
  • تولید این کشور در بازه زمانی مورد بررسی با نرخ رشد ۲۶ درصدی از ۴۰۰ هزارتن در سال ۲۰۱۷ به حدود ۱ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ رسیده‌ که افزایش دو برابری را به نمایش می‌گذارد.
  • در غالب کشورهای گوناگون دنیا هم سهم این شرکتها بیش از ۹۰ درصد تعداد کل بنگاه هاست که غالبا بوسیله کارآفرینان تاسیس و مدیریت می شوند و سهم زیادی در ایجاد نوآوری، ایجاد شغل و رشد اقتصادی دارند.
  • کمترین میزان تولید نیکل فیلیپین در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۳۰ هزار تن ثبت شده است؛ دلیل این کاهش توقف تولید در ۲۳ معدن در اوایل این سال به خاطر ملاحضات زیست‌محیطی عنوان شده ‌است.
  • به همین دلیل در صنایع پوشاک، موضوع مد پایدار یا مد سازگار با محیط زیست مطرح شده است.
  • به عنوان مثال، در آلمان، به‌کارگیری این فناوری‌ها در تولید، به بیش از ۲۵٪ از تولید ناخالص داخلی کمک می کند و شامل بیش از یک‌ششم کل نیروی کار می‌باشد.