شرایط ترانزیت با این وضعیت بهبود نمی‌یابد

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران با بیان اینکه در حوزه ترانزیت، پارامترهای سرعت، کیفیت و ‌قیمت اهمیت دارد، گفت: تا زمانی که سازمان‌ها قوانین ضد و نقیض و متعدد داشته باشند، شرایط ترانزیت اصلاح نمی‌شود.

سمساریلر با بیان‌ اینکه کشور ترکیه اکنون به هاب کشورهای آسیای دور به اروپا تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر هیچ کدام از مسیرهای دریایی و زمینی ترکیه به ما راه نمی‌دهد. بیشتر کالاهای ما از اروپا به دلیل تحریم‌ها با کامیون‌ها و راه‌آهن ترک حمل می‌شد، اما اکنون دیگر حاضر به همکاری با ما نیستند و فرصت‌های ما از بین رفته است.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران ادامه داد: از زمان سقوط شوروی، ما همواره گرفتار همین مسائل بودیم، بنابراین برای بهبود وضعیت ترانزیت کشور، مقررات و روش‌های ما باید تغییر کند؛ اینکه چرا تا کنون نتوانستیم به میزان ترانزیت مورد نظر برسیم، باید بررسی شود و روش‌ها تغییر کند، هرچند که این روند با توجه به سازمان‌های تصمیم‌گیر، بسیار مشکل است.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی کمیته‌ای برای توسعه ترانزیت تشکیل داده است، گفت: با وجود این، سازمان‌های مختلفی از جمله راه‌آهن، حمل‌ونقل جاده‌ای، کشتیرانی، گمرک و دیگر سازمان‌ها خود را در این کار دخیل می‌دانند و همه سازمان‌هایی که در ارتباط با حمل‌ونقل و ترانزیت کشور وجود دارند، همه باعث کندی سرویس‌هاق ترانزیت در کشور است.


انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401062920872/%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D9%86%D9%85%DB%8C-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AF

جواد سمساریلر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به استمرار جنگ بین روسیه و اوکراین، بیان کرد: از آنجایی که مرزهای دریایی و زمینی روسیه بسته بود، جهشی به طرف بازار ایران مشاهده شد، اما با توجه به وضعیت مقررات و قوانین و سازمان‌های موازی موجود در کشور و همچنین با توجه به اینکه بعضی از مسیرهای ما، برای مثال ۶۰ کیلومتر از راه‌آهن مسیر رشت-آستارا هنوز تکمیل نشده، این روند بسیار کند است و منجر به از دست رفتن فرصت‌ها می‌شود؛ زیرا کالایی که به بنادر ما می‌رسد یا از کشور ما به روسیه می‌رود، با توقف‌های زیادی مواجه است و این موضوع به ترانزیت ما لطمه می‌زند.

وی ادامه داد: البته کالاهایی هم از طریق ایران ترانزیت می‌شود، از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای یا دریایی، اما کار لجستیکی اساسی نیست، چون کالاها بر اثر تخلیه و بارگیری آسیب می‌بینند. ما با حاشیه دریای خزر ارتباط نداریم، مرزمان با ترکمنستان تقریبا بسته است، به جز کشورهای غرب دریای خزر که به دلیل توقف‌های بسیار و مشکلات موجود، آنها هم این شرایط ترانزیتی را نمی‌پذیرند.

سمساریلر خاطرنشان کرد: تا زمانی که سازمان‌ها یکی نشوند و قوانین ضد و نقیض و متعدد داشته باشند، شرایط ما درست نمی‌شود. سازمان‌های موازی با قوانین و دستورالعمل‌های خودشان، جلوی سرعت کار را می‌گیرند، درحالی که در حوزه ترانزیت، پارامترهای سرعت، کیفیت و ‌قیمت اهمیت دارد و اگر سرعت ‌و کیفیت وجود نداشته باشد، قیمت بالا می‌رود ‌و ترانزیت هم صرفه ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مقررات ما برای ترانزیت و لجستیک در کشور با یکدیگر مطابقت ندارد و با توجه به تعدد سازمان‌های مختلف نمی‌تواند کاری کنند که کالا به سهولت از کشور عبور کند؛ این توقف‌ها هم هزینه را بالا می‌برد، مسیر را گران می‌کند و مشکلاتی هم به دنبال دارد؛ از این رو ممکن است حتی کالا را دور بزنند و از طریق بنادر ترکیه به گرجستان و روسیه منتقل می‌کنند، در صورتی که شرایط جغرافیایی ما برای این مسیر بهتر است، اما با توجه به مشکلات موجود که هنوز رفع نشده و با تعدد مراکز تصمیم‌گیری، فعلا وضعیت ثابتی وجود ندارد.