ضرورت توسعه خطوط ریلی در آبان ماه سال جاری نیز از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفت، ایشان با ابراز تاسف از کوتاهیهای انجام شده از سوی دولتهای قبلی، بیان کردند: «مکرّر در دولتهای مختلف راجع به خطوط ریلی تأکید کردهام؛ در آن اوایل بعد از رحلت امام(ره)، یک مقداری کارهای ریلی خوبی انجام شد، [ولی] بعدش دیگر کار درستی انجام نشده و حالا [در این دولت] انشاءالله بنا دارند کارهای خوبی را انجام بدهند. ما بایستی انشاءالله در این زمینه رفتوآمدها و حملونقل بتوانیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم.»
افزایش ۱۶۲ درصدی تعداد واگنهای باری پس از انقلاب
براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، ماده ۵۸ این قانون نیز میگوید دولت باید تا پایان اجرای برنامه ششم توسعه، ۲۰۰۰ دستگاه واگن و تجهیزات مربوط با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی، به خطوط ریلی شهری اضافه شود.
بند ۲۴ و ۲۵ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه که توسط مقام معظم رهبری در تیرماه سال ۹۴ و در ۸۰ بند ابلاغ شده، به اولویت بخش ریلی در توسعه حملونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن اشاره شده و بر توسعه حملونقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانههای باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی، مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکههای ریلی منطقهای و جهانی بهویژه کریدور شمال – جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار تاکید کرده است.
رشد ۳ برابری طول خطوط اصلی ریلی
سهم حملونقل ریلی از منابع حاصل از فروش نفت و گاز
گفتنی است، شهریار افندیزاده سرپرست وزارت راه و شهرسازی نیز پیش از این با اشاره به وجود ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور گفته بود میزان تولید داخلی لکوموتیو کشور حدود ۲۰ تا ۴۰ دستگاه در سال است و با توجه به اینکه نیاز کشور تا چهار سال آینده حدود ۹۰۰ دستگاه لکوموتیو برآورد شده است، علاوه بر تولید داخل، باید به واردات نیز بپردازیم.
بر اساس برنامه ششم توسعه و با توجه به قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب سال ۸۶، سهم حملونقل ریلی بار باید حداقل به ۳۰ درصد و سهم حملونقل ریلی مسافر باید حداقل به ۲۰ درصد برسد.
آمارهای معاونت برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که طول خطوط اصلی ریلی (میزان خطوط ریلی که به شکل مستقیم در امتداد خطوط دو ایستگاه ریلی قرار دارد) تا پیش از انقلاب معادل ۴ هزار و ۵۷۵ کیلومتر بود. این رقم در حال حاضر با رشد ۳ برابری به ۱۱ هزار و ۷۹۸ کیلومتر رسیده است.
از سوی دیگر بند الف ماده ۵۷ قانون برنامه ششم دولت را مکلف کرده تا بهمنظور تکمیل و اجرای پروژههای حملونقل ریلی، دوخطهکردن مسیرها و احداث خطوط برقی و سریعالسیر، علاوه بر مشارکتهای دولتی- خصوصی و افزایش اعتبارات این حوزه در بودجه سالانه، یک درصد از منابع حاصل از فروش نفت و گاز را در قالب بودجه سالانه به وزارت راه و شهرسازی اختصاص دهد تا طرحهای حملونقل ریلی با اولویت مناطق کمتر توسعهیافته اجرا شود. موضوعی که البته سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راهآهن معتقد است تا کنون به آن عمل نشده است.
بیانات رهبر معظم انقلاب درباره توسعه خطوط ریلی
برای اطلاع از دستاوردهای صنعت ریلی در حدود ۴۴ سال پس از انقلاب اسلامی و پیشرفتهای حاصل شده، به مقایسه وضعیت خطوط ریلی و ناوگان راهآهن از جمله لکوموتیو واگن باری پرداختیم.
لکوموتیو اصلی برای جابجایی واگنهای باری یا مسافری در خطوط اصلی یا خطوط صنعتی- تجاری استفاده میشود و لکوموتیو مانوری برای جابجایی واگن در ایستگاهها، آرایش قطار و … استفاده میشود.
توسعه حملونقل ریلی در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه
در سال جاری ۱۰۷ دستگاه واگن نو مسافری و خودکشش وارد ناوگان ریلی شده است. همچنین ۱۶ دستگاه لکوموتیو نو و ۱۴ دستگاه لکوموتیو بازسازی شده به ناوگان ریلی اضافه شده است.
تعداد واگنهای باری موجود در کشور تا قبل از انقلاب اسلامی ۱۲ هزار و ۱۵۰ دستگاه بوده که پس از انقلاب ۳ برابر افزایش یافته و به ۳۱ هزار و ۷۷۹ دستگاه رسیده است.
انتهای پیام