رشته مهندسی معدن معرفی وظایف و مهارت های لازم، گرایش ها و بازارکار مرکز مشاوره آویژه | industmini

کشف و فرآوری مواد موجود در معادن نیاز به متخصصانی دارد که با دانش زیاد و تجربه به این امر مهم بپردازند. مهندسی معدن شامل مجموعه دانش، فناوری و روش‌هایی است که برای اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد از معادن به کار می‌رود. این رشته ارتباط زیادی با علوم زمین‌شناسی و جغرافیا داشته و با رشته‌های مهندسی مختلف از جمله مهندسی نقشه‌برداری و عمران نیز در ارتباط است. به طوری که از 8 هزار میلیارد گردش مالی بخش صنعت دنیا در سال، 2.2 هزار میلیارد آن (حدود 30 درصد) مربوط به بخش معدن است. از زمان‌های گذشته تاکنون مواد معدنی به عنوان مواد اولیه صنایع مختلف مورد نیاز بوده‌اند، کشف و استخراج آن نیز سال‌هاست که مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته است. هر فرد در یک زندگی استاندارد به 1400 تن مواد معدنی فلزات و سوخت نیاز دارد که 15 تن آن را فلزات پایه تشکیل می‌دهد و این دلایل اهمیت بسیار زیاد تربیت نیروهای متخصص حوزه معادن را بیان می‌کند و باعث پیدایش رشته مهندسی معدن شده است.

از وظایف این مهندسان می توان به هماهنگی و نظارت بر کلیه فعالیت های این معدن در مورد حفر، استخراج و انتقال مواد معدنی از معدن اشاره کرد. تخصص اصلی مهندسان معدن در زمینه ی طراحی، توسعه و ازمایش ماشین ها، تکنیک ها و فرآیندهای برداشت مواد زمین شناسی می باشد. در این مطلب برخی از دانشگاه های برتر برای تحصیل دوره های مختلف رشته مهندسی معدن در کانادا را به شما معرفی کردیم. از آنجا که اغلب این دانشگاه ها بسیار مجهز هستند، دانشجو بعد از فارغ التحصیلی مهارت های بسیاری برای استخدام خواهد داشت.

http://alfaromeoblog.ir

برای استخراج ماده معدنی مهندسین معدن با گرایش استخراج اقدام به طراحی معدن می‌کنند و همواره باید بتوانند بین طراحی ایمن و پایدار از یک طرف و بحث اقتصادی از طرف دیگر یک تعادل بهینه ایجاد بکنند که یکی از حساس‌ترین وظایف مهندسین طراح همین موضوع است. ماده معدنی پس از استخراج وارد کارخانه فرآوری می‌گردد تا عیار و خلوص آن افزایش یابد. طراحی کارخانه فرآوری و سیستم‌های خردایش برعهده مهندسین معدن، گرایش فرآوری مواد معدنی است.

کارتوگرافی و کاربرد عکس‌های هوایی

✔️ رشته مهندسی معدن در خصوص آموزش مکانیک سنگ، زمان شناسی ساختمانی، ژئوفیزیک و زمین شناسی معدنی و عملیات حفاری و آتش باری به منظور خرد کردن سنگ، بارگیری و باربری و سنگ شکنی به دانشجویان است. کشور ایران در زمره کشورهایی است که منابع معدنی بسیار دارد و یکی از ثروت های آن معدن های گوناگون به شمار می رود؛ به همین دلیل رشته مهندسی معدن از بازار کاری برخوردار است و مهندسان معدن نیز درآمد خوبی دارند. مهندسی معدن نیز مانند بسیاری از رشته‌های مهندسی، نیازمند دانش و مهارت‌های فنی متعددی است.

دانشگاه های برتر رشته مهندسی معدن در خارج از کشور

البته در آن زمان این رشته با عناوین مختلف و متفاوتی در دستور آموزش قرار می گرفت و بعدها و در حدود سال ۱۸۸۵ به عنوان رشته مهندسی معدن تغییر پیدا کرد. فارغ التحصیلان رشته مهندسی معدن می توانند در بخش های خصوصی و دولتی مرتبط به اکتشاف، استخراج، فرآوری، و مراکز تحقیقاتی استخدام شوند. سازمان مجله خبری صنایع و معادن هایی نظیر وزارت معادن و فلزات، وزارت نفت ( در زمینه حفاری)، وزارت نیرو ( در زمینه آب های زیرزمینی و سدسازی)، وزارت راه و ترابری (برای احداث تونل ها و حفاری ها)، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، شرکت های مهندسی در حوزه تونل و فضاهای زیرزمینی، شرکت مترو، سازمان انرژی اتمی، و …

  • دروس تخصصی دانشگاهی مهندسی معدن شاکله اصلی دانش و سواد یک مهندس معدن را می‌سازند؛ اما برای اینکه یک دانش آموخته معدن بتواند به یک مهندس خبره تبدیل شود، باید در این صنعت وارد بازار کار شده و بخشی از دانشی را فرا گیرد که تجربی است و نمی‌توان آن را در قالب واحدهای درسی گنجاند.
  • طراحی کارخانه فرآوری و سیستم‌های خردایش برعهده مهندسین معدن، گرایش فرآوری مواد معدنی است.
  • مجموعه عملیاتی که باعث می‌شود تا ماده معدنی دارای مشخصات یاد شده شوند، فرآوری مواد معدنی نام دارد؛ لذا در پایان منجر به تولید محصولاتی خواهد شد که یا مستقیماً قابل عرضه در بازار و یا آماده برای دیگر عملیات متالوژیکی و صنعتی هستند.
  • از نویسنده محترم این متن در زمینه معدن متشکرم اما نیاز هست به روز تر باشه و موارد دیگه هم مطرح بشه.