دشواری‌های خاص قطعه‌سازان ایرانی در بازار روسیه/ چین رقیب قدرتمندی است

«علیرضا عشقی» بیان‌داشت: نخست، اینکه روس‌ها هنوز ارتباطات صنعتی زیادی با شرکت‌های ایرانی نداشته‌اند و اعتماد کردن آنها به ایرانی‌ها در ابتدای کار دشوار است و با دیده تردید به ما می‌نگردند.

شرکت‌ها در اعتماد سازی برای صادرات تسریع کنند

عشقی گفت: حتی در ارتباطاتی که با روس‌ها داریم قیمت‌هایی که اعلام می کنند، قیمت های تمام شده چینی هاست و به این دلایل چین رقیب سرسختی در بازار روسیه است.

وی تاکید کرد: در این زمینه قطعه سازان ایرانی باید فضای کار را چه به لحاظ کیفیت تولیدات و چه از نظر قیمتی «بسیار رقابتی» ببینند.

وی اضافه کرد: با وجود نیروی کار و انرژی ارزان، همچنین برخورداری از دانش فنی و مهندسان توانمند، مزیت نسبی در بسیاری زمینه ها در ایران وجود دارد، اما فراموش نکنیم برخی مواد اولیه مورد نیاز ما مشمول تحریم ها هستند و ناچار به دور زدن تحریم ها هستیم.

در جریان این رویداد، ۱۲ تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز ایرانی و روسی به مبلغ ۷۰۰ میلیون یورو امضا شد.

دشواری‌های خاص قطعه‌سازان ایرانی در بازار روسیه/ چین رقیب قدرتمندی است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مسکو پایتخت روسیه با برگزاری نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ از ۳۱ مرداد تا سوم شهریورماه ۱۴۰۱ (برابر با ۲۲ تا ۲۵ اوت ۲۰۲۲) میزبان خودروسازان، قطعه سازان و صنعتگرانی از کشورهای روسیه، ایران، ترکیه، چین و برخی دیگر از کشورها بود.

با توجه به تحریم صنعت خودروسازی و قطعه سازی روسیه از سوی غربی‌ها، اکنون فرصت بسیار خوبی برای خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی برای حضور در این کشور و یافتن بازارهای جدید صادراتی فراهم شده است. با این حال حضور در بازار بزرگ این همسایه شمالی با دشواری‌های خاص خود همراه است.

وی گفت: هرچند به دلیل همسایگی، حُسن همجواری و ارتباطات سیاسی خوب، روسیه می‌تواند یکی از مقاصد بسیار خوب صادراتی تلقی شود، اما فراموش نکنیم که فرصت برای حضور در این بازار کوتاه است و شاید تحریم روسیه از سوی غرب طولانی مدت نباشد؛ لذا باید هرچه سریعتر زمینه اعتماد سازی و شکل‌گیری صادرات را فراهم کرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84906339/%D8%AF%D8%B4%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B5-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%82%DB%8C%D8%A8-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA%D9%85%D9%86%D8%AF%DB%8C

در این زمینه یک عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور به ایرنا گفت: بعد از حضور موفقیت آمیز قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی در نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲، ارتباطات از سوی بازدیدکنندگان غرفه ما در نمایشگاه چه به صورت حضوری و چه مکاتبه‌ای ادامه یافت. با این حال در همکاری با شرکت‌ها و مشتریان روسی چند چالش وجود دارد.

عشقی معتقد است: برای شروع به کار با مشتریان روسی نباید به دنبال سود قابل ملاحظه بود، همچنین کیفیت تولید و انجام بسترسازی‌های لازم به منظور جلب اعتماد باید در دستور کار صنعتگران و قطعه‌سازان باشد که در این صورت در ادامه کار سودآوری نیز محقق می شود.

وی گفت: در حالی که روس ها انتظار دارند یکی دو ماهه و سریع نمونه‌های مورد نیاز را به آنها بدهیم که این مساله برای شرکت‌های ایرانی امکانپذیر نیست و نیازمند صرف زمان و قراردادهای بلندمدت است.

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان بیان‌داشت: موضوع سوم، لزوم آشنایی و تسلط به زبان روسی برای شرکت‌های ایرانی است. روس‌ها همه اطلاعات فنی، مکاتبات و نقشه‌ها را به زبان روسی ارائه می کنند و می‌خواهند و برای کار کردن با آنها باید از وجود مترجمان توانمند بهره‌گیری کرد.

این مقام صنفی افزود: دوم، خودروهایی که در روسیه مورد استفاده قرار می گیرد، جزو تولیدات جاری کشورمان نیست. به همین دلیل در سبد محصولات قطعه‌ساران ایرانی این قطعات وجود ندارد. لذا سفارشات آنها نیز تعداد محدودی شاید به اندازه مصرف یکی دو ماه شان خواهد بود.

وی اظهارداشت: در این زمینه باید به سرمایه‌گذاری، قالب سازی و فراهم کردن تجهیزات مرتبط پرداخت که به‌طور قطع با تیراژ کم اقتصادی نخواهد بود. با این حال تقاضاهای روس‌ها از سوی صنعتگران چینی مورد استقبال قرار می گیرد، زیرا آن قطعات در سبد محصولات تولیدکنندگان چینی وجود دارد.