تعدیل قیمت‌های کاذب بازار با عرضه خودرو در بورس

وی پیش‌بینی کرد که با عرضه خودرو در بورس، قیمت‌های کاذب موجود در بازار تعدیل شده و همچنین قیمت کارخانه‌ای خودروها اصلاح شود و به این ترتیب خودروسازان و قطعه‌سازان با زیان کمتری مواجه خواهند شد.

وی بیان داشت: هرچند عرضه خودرو در بورس گزینه‌ای ایده‌آل محسوب نمی‌شود، اما در شرایط فعلی برای برون‌رفت از وضعیت پیش آمده شاید بهترین گزینه باشد و در کوتاه‌مدت شاید چاره دیگری وجود نداشته باشد.

به گزارش ایرنا، روز گذشته شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرد.

وی یادآور شد: امروز هم مردم خودروها را با قیمت‌های بالا در بازار می‌خرند و فاصله ایجاد شده قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودروها نه به نفع تولیدکننده و نه به نفع مصرف‌کننده است، اما معتقدیم عرضه در بورس این شکاف را پر کرده و بازار را به تعادل نزدیک می‌کند.

در آن زمان مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران در نامه‌ای به شرکت‌های کارگزاری اعلام کرده بود که علی‌رغم آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا با توجه به نامه روز گذشته معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق می‌شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84819859/%D8%AA%D8%B9%D8%AF%DB%8C%D9%84-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B0%D8%A8-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3

محبی‌نژاد، زیان انباشته بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی ایران‌خودرو و سایپا تا پایان سال ۱۴۰۰ را یادآور شد و گفت: ادامه مسیر با این شیوه و تداوم زیان‌دهی میسر نیست و منجر به ورشکستگی این دو خودروساز خواهد شد که به معنای از بین رفتن سرمایه‌های ملی است.

تعدیل قیمت‌های کاذب بازار با عرضه خودرو در بورس

عرضه خودرو در بورس کالا در تاریخ ۱۸ خردادماه با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت تعلیق شده بود.

این مقام صنفی تاکید کرد: سازوکار و شیوه عرضه خودرو در بورس باید به صورتی تعیین شود که در عمل، اجرایی و عملیاتی بوده و مشکلاتی به دنبال نداشته باشد و در این زمینه همه چیز به طراحان طرح و اجراکنندگان بستگی دارد.

«آرش محبی‌نژاد» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: هرچند معتقدیم شیوه درست قیمت‌گذاری خودرو، آزادسازی قیمت‌ها و تبعیت از قوانین عرضه و تقاضاست، اما در شرایطی به سر می‌بریم که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

وی تاکید کرد: ‌با وجود مطالب یاد شده، اما نحوه و شیوه عرضه خودرو در بورس در نخستین گام بسیار مهم است و امیدواریم در این مسیر دولت، مجلس و سازمان بورس از مذاکره و مشورت با تشکل‌ها و انجمن‌های بخش خصوصی، همچنین مجربین این حوزه غافل نشوند تا شاهد کمترین تبعات بوده و پربار شدن فرآیند تصمیم‌گیری را شاهد باشیم.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور ادامه داد: این شیوه در میان‌مدت نیز با شکل‌دهی رقابت در بورس، موجب ارتقای کیفی خودروهای تولیدی، متنوع‌تر شدن تولیدات و همچنین افزایش تیراژ خواهد شد.