تجارت‌نیوز اخبار اقتصادی ، قیمت دلار ، قیمت سکه و قیمت کالا های مهم و همچنین پوشش اخبار استارت آپ ها و پوشش خبر ها در حوزه های مسکن,بورس,اقتصاد سیاسی,تجارت,تولید,صنعت,بانک | industmini

بر این اساس از علاقه مندان دعوت می شود نتایج پژوهش های اصیل خود در تمامی شاخه های علم اقتصاد و حقوق، مرتبط با ساختار، رفتار و عملکر بازار، قوانین رقابتی و تنظیم اقتصادی را جهت بررسی و انتشار به این فصلنامه ارسال کنند. در خردادماه امسال، بانک مرکزی در بیانیهایی نرخ تورم هدف را ۲۲ درصد اعلام و عملا سیاستگذاری پولی در چارچوب هدفگذاری تورمی را آغاز کرد.این رویداد در کنار اجرا عملیات بازار باز نشان میدهد که بانک مرکزی در حال مدرن سازی چارچوب سیاست گذاری پولی است. قیمت سکه و قیمت طلا امروز چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. مطابق با تصمیم سیاستگذار پولی، نرخ سود بانکی برای سپرده های بلندمدت افزایش پیدا کرده است. برخی کارشناسان و پژوهشگران اقتصادی معتقدند این افزایش می تواند بر روند قیمتی بازار مسکن اثرگذار باشد.

  • آخرین وضعیت خطوط لوله‌ نفت‌ ترکیه پس از زمین‌لرزه/ توقف جریان گاز در 3 استان ترکیه طبق اعلام مقامات ترکیه هیچ خسارتی به 2 خط‌ لوله نفتی ترکیه وارد نشده است و جریان نفت پس از زمین‌لرزه سهمگین این کشور همچنان برقرار است اما جریان گاز در 3 استان به علت آسیب به خطوط لوله‌ متوقف شده است.
  • در دهه‌های اخیر، نرخ تورم در ایران علاوه بر اینکه، روند صعودی داشته است، در طی زمان نوسانات زیادی نیز تجربه کرده است.
  • به‌ویژه این‌که خصوصی‌سازی قرار است در شرایطی ادامه پیدا کند که منتقدانِ اقتصادی مدام از فراگیرشدن فساد و حتی سیستماتیک‌شدن آن در ساختار قدرت سخن گفته‌اند.
  • حتی اعتصاب‌هایی که صرفاً به رفع نیازهای معیشتی کارگران محدود می‌شود، در ابعاد وسیع‌تر بخش بزرگی از سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و نهادهای مربوط به آنها را به چالش می‌کشند.

سرنوشت ماندگاری تورم‌های بالا کشورهای با تورم بالا همواره در معرض از دست دادن اعتبار پول ملی خود و جایگزین شدن آن با سایر اسعار خارجی بوده‌اند. در حال حاضر با دردسترش قرارگرفتن هرچه بیشتر ارزهای دیجیتال در این جوامع و همچنین توسعه استیبل‌کوین‌ها که حلقه اتصال ارزهای فیات مانند دلار به بازار ارزهای دیجیتال هستند، این ریسک که صندوق بین‌المللی پول از آن به عنوان Cryptoization Risk یاد می‌کند، در این کشورها رو به افزایش است. سال ۹۹ سالی دیگر در مواجهه اقتصاد ایران با محدودیت‌های اقتصادی است که به خاطر تحریم‌ها به وجود آمده است.درآمد نقتی ایران در چندماه گذشته افت بسیار محسوسی کرده است و نشانه بارز آن سند بودجه است که سعی شده درآمدهای نفتی کمتر در آن اثر داشته باشد. دستیابی به هدف «توسعه پایدار» مستلزم 1) شناخت وضع موجود 2) شناخت وضع مطلوب، و 3) سیاست‏‌ها و راهکارهای مناسب برای حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب است.

پادکست اقتصادی رادیو تجارت نیوز: اقدام سرگیجه‌آور بانک مرکزی در بازار ارز-31

از آنجا که قیمت‌ها در طول زمان متغیرند و برای این که نگاه واقعی‌تر به مجله خبری صنایع و معادن داشته باشیم، اقتصاددانان و آمارگران برخی از معیارهای اندازه‌گیری اقتصاد را بر اساس میزان تورم تعدیل و مقادیر اسمی را به مقادیر واقعی تبدیل می‌کنند؛ مثلاً، درآمد ناخالص ملی اسمی معمولاً به درآمد ناخالص ملی واقعی تبدیل می‌شود تا میزان رشد یک اقتصاد محاسبه شود. اقتصاد، برآیندِ کلیه فرایندهایی است که فرهنگ، ارزش، آموزش، تکامل تکنولوژیکی، تاریخ، سازمان اجتماعی، ساختار سیاسی، سیستم‌های قانونی، جغرافیا و همین‌طور مواهب طبیعی را در بر می‌گیرد. این عوامل زمینه، محتوا و شرایطی را تعیین می‌کند که یک اقتصاد در آن عمل می‌کند. برخی فرهنگ‌ها اقتصادهای مولدتری را به وجود می‌آورند و لذا ارزش یا تولید ناخالص داخلی بیشتری را تولید می‌کنند.

http://alfaromeoblog.ir

هدف محوری مطالعه حاضر، بررسی هزینه‌های اجتماعی انحصار و تعیین عوامل مؤثر بر آن است. جهت اندازه‌گیری هزینه‌های اجتماعی از سه روش هاربرگر، پوزنر و کالینگ مولر استفاده می‌شود و بدین‌منظور، از داده‌های 130 صنعت کد چهاررقمی ISIC در طی سال‌های 1383 تا 1396 استفاده شد. از طرفی برای تجزیه و تحلیل الگو از روش‌های اقتصاد سنجی پانل دیتا و گشتاورتعمیم‌یافته و نرم‌افزار ایویوز 10 استفاده می‌شود. قابل ذکر است که هزینه‌های اجتماعی در آثار قبلی در ایران اندازه‌گیری شده است اما در این مطالعه عوامل مؤثر بر هزینه‌های اجتماعی انحصار نیز ارزیابی می‌شود. یافته‌های تحقیق مؤید این موضوع است که میزان هزینه‌های اجتماعی انحصار در دو روش پوزنر و کالینگ-مولر بسیار بیشتر از روش هاربرگر بوده که موجبات اختلال در تخصیص بهینه منابع و کاهش رفاه جامعه را فراهم می‌کند. همچنین نتایج حاصل از بررسی عوامل مؤثر بر هزینه‌های اجتماعی انحصار نشان می‌دهد در هر سه رویکرد تمامی متغیرها با سطح احتمال 5% معنی‌دار و علامت متغیرها مطابق با انتظارات تئوریک است.

ذی نفعان شورای پول و اعتبار، نرخ بهره را در ایران سرکوب می کنند (بخش اول)

همچنین نتایج نشان می‌دهد که وقفه اول متغیر لگاریتم تولید ناخالص نفت و گاز با 0.25 بر میزان لگاریتم عرضه GTL در دوره جاری تاثیر دارد و لگاریتم قیمت گاز طبیعی نیز با ضریب 0.09تاثیر مثبت و معنی داری بر لگاریتم عرضه GTL دارد. با توجه به نتایج بدست آمده، افزایش مازاد تولید گاز از طریق بهبود و کاهش هدررفت در مصرف از یکسو و سرمایه‌گذاری در افزایش تولید از طرف دیگر پیشنهاد می‌گردد. همچنین نباید قیمت‌گذاری رقابتی جهت ترغیب سرمایه-گذاران در توسعه این صنعت را از نظر دور داشت. یکی از رفتارهای ضد رقابتی در صنعت خودرو سوء استفاده از وضعیت اقتصادی مسلط است.

تازه های باشگاه اقتصاددانان