حجم تولید اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ به ۹۴ تریلیون دلار رسید و تنها چهار کشور ایالات متحده آمریکا، چین، ژاپن و آلمان بیش از نیمی از اقتصاد جهان را به خود اختصاص دادند. راهبرد جهانی اتحادیه اروپا» که به عنوان یک چارچوب برای سیاست های تجاری اروپا از سال 2006 تنظیم شده از جمله این موانع است. شایان ذکر است که در اروپا صلاحیت سیاسی برای وضع سیاست های تجاری، با اتحادیه اروپاست و تک تک کشورهای عضو آن، اختیار چنین کاری را ندارند. دو خودروساز اصلی فرانسه گروه پژو سیتروئن و رنو هستند و بیشترین سهم از خودروهای تولیدی این کشور را در اختیار دارند.
این کشور یکی از مهمترین و پیشرفتهترین کشورها در صنعت خودروسازی جهانی است و صنعت خودروسازی آن جزو قویترینها در آسیاست. شرکتهای صاحبنامی مانند کیا، هیوندای و جنرال موتورز کره (دوو موتورز سابق) برندهای کره جنوبی هستند که بیشترین سهم از تولید خودروهای این کشور را بر عهده دارند. طبق گفته انجمن خودروسازان کره، تولید خودرو در این کشور برای سومین سال متوالی کاهش یافته است که دلیل آن تا حد زیادی به تصمیم هیوندای برای انتقال عملیات مونتاژ به خارج از کشور ارتباط دارد. این کشور در بین پردرآمدترین کشورها از صنعت گردشگری رتبه دهم را دارد.
- اسپانیا در سال 2020 تولید ناخالص داخلی 1.28 تریلیون دلاری داشت که آن را به چهاردهمین کشور در میان قدرت های اقتصادی جهان از نظر تولید ناخالص داخلی تبدیل کرده است.
- غرب به رهبری امریکا و پیروی انگلیس و فرانسه و آلمان و ایتالیا و ژاپن و کره و اسپانیا و استرالیا و کانادا و چند کشور اروپایی شاخص دیگه و گاهی هند و عربستان و عربهای حاشیه خلیج فارس و..
- در کنار این، صادرات و رکود نرخ ارز، ازجمله عوامل اصلی بهبود آن است.
- کشور برزیل در سال 2017 از یک رکود شدید خارج شد و در این مسیر به یک سری رسواییهای فساد در سطح بالا دچار شد.
- جنگل های فرانسه نیز مانند سایر کشورها نه تنها برای تولید چوب بلکه برای تفریح نیز استفاده می شوند.
اولین پارک های شیمیایی و پتروشیمیایی در ایالت های فدرالی آلمان غربی نیز، در اواخر دهه 1990 شکل گرفتند. این مطالعه دارای چهار بخش اصلی روند توسعه، راهبردهای بالادست مؤثر در توسعه، زنجیره ارزش و ویژگی های بارز صنعت پتروشیمی کشور آلمان است. بزرگترین شرکت خودروسازی آمریکا که بیشترین سهم بازار این کشور را در اختیار دارد، جنرال موتورز است و بعد از آن، فورد و تویوتای ژاپن قرار دارند. از گذشته جنرال موتورز، کرایسلر و فورد را بهعنوان سه قدرت بزرگ میشناختند و پایگاه آنها، دیترویت، به موتورسیتی (شهر وسایلنقلیه موتوری) معروف بود.
مناطق شیمیایی و پتروشیمیایی آلمان از لحاظ تخصصی با هم تفاوت دارند؛ به طوری که بعضی از آنها تا حدودی در مواد شیمیایی پایه تخصصی شده اند، در حالی که بعضی مناطق دیگر تمرکز قوی بر مواد ویژه و یا دارو دارند. شرکت های بزرگ، بخش های تولیدی و محصولات آنها در همه حوزه های شیمیایی و پتروشیمیایی را از سایت های دارای مالکان فردی خریداری کردند تا بخش های تجاری منحصر مجله خبری صنایع و معادن به فرد مورد نظر خود را متمرکز و قدرتمندتر سازند. بنابراین سایت های سنتی صنعت شیمیایی و پتروشیمیایی آلمان با یک کاربر، به سایت هایی یکپارچه با چند کاربر تحت عنوان «پارک شیمیایی» تبدیل شدند. ازاین رو در این گزارش تلاش شده طی یک مطالعه تطبیقی نحوه توسعه و تکمیل زنجیره ارزش و چگونگی تعامل حلقه های بالادست با پایین دست صنعت پتروشیمی در کشور آلمان بررسی شود.
ویزای الکترونیکی آذربایجان بهترین و آسان ترین راه برای اخذ
کشور آلمان دارای راهبردهای بالادست ملی در سه حوزه اقتصاد، سیاست تحقیقاتی و سیاست تجاری به شرح زیر بوده که در توسعه صنایع این کشور ازجمله توسعه صنعت شیمیایی و پتروشیمیایی آن تأثیر به سزایی داشته است. آمریکا دومین کشور از نظر تعداد خودروهای تولیدشده در جهان است و ۱۲ درصد از سهم بازار جهانی تولید خودرو را در اختیار دارد. با اینکه ازنظر تعداد خودروهای سواری کمتر از ژاپن و آلمان است، تقریبا بیشتر از هر کشور دیگری وسایلنقلیه تجاری تولید میکند.
آلمان