انتهای پیام
بذرپاش برای نونوار کردن ناوگان هوایی چه کند؟
منبع: https://www.isna.ir/news/1401091611175/%D8%A8%D8%B0%D8%B1%D9%BE%D8%A7%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%86%D9%87-%DA%A9%D9%86%D8%AF
منظری ادامه داد: شاید بهتر باشد بخش حمل و نقل را از مسکن جدا کنیم. بخصوص در شرایط فعلی که عموما موضوع ساخت چهار میلیون واحد مسکونی مطرح شده و از صحبتهای دیروز نمایندگان مشخص بود که توجهشان بیشتر معطوف بخش مسکن است. لذا شاید بخش حمل ونقل مغفول بماند. درست است که تعداد مسافر در حمل ونقل هوایی چندان زیاد نیست اما از نظر استراتژیک و راهبردی اهمیت ویژهای دارد.
وی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه از کارشناسان و نیروهای متخصص حوزه هوایی استفاده شود گفت: من فکر میکنم وزیر قبلی وقت چندانی برای بخش هوایی اختصاص نداد.
علیرضا منظری در گفتوگو با ایسنا درباره اولویتهای پیشنهادی به وزیر جدید راه و شهرسازی درخصوص حملنقل هوایی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه وظایف وزارت راه و شهرسازی بحث ناوگان صنعت هوانوردی است که وضعیت مناسبی ندارد. درحال حاضر حدود ۱۰۰ فروند هواپیمای فعال داریم و بقیه به دلیل مشکلات در تامین قطعه، غیرفعال است.
این کارشناس صنعت هوایی با بیان اینکه در چند سال گذشته برنامهریزی منظم و خوبی برای افزایش یا نوسازی ناوگان هوایی صورت نگرفته است خاطرنشان کرد: نوع نظام مدیریتی در صنعت هوایی باعث شده تا شرکتهای هواپیمایی نتوانند نقدینگی مناسب برای بازسازی هواپیماها را به دست بیاورند. با توجه به تحریمها باید مقررات درخصوص تسهیلاتی ورود قطعات هواپیما به داخل کشور وضع شود و بشود یک بازسازی اساسی روی هواپیماهایی که نیازمند قطعه هستند انجام داد.
منظری، راهکار تامین منابع برای نوسازی صنعت هوایی را ایجاد شرکتها و موسساتی در داخل کشور دانست و گفت: معمولا در دنیا شرکتها و موسسات مالی وجود دارند که اقدام به خرید هواپیما میکنند و به صورت اقساطی در اختیار ایرلاینها قرار میدهند. ما با توجه به بحث تحریم نمیتوانیم از موسسات بینالمللی استفاده کنیم. بنابراین باید چنین موسسهای را در داخل ایران ایجاد کنیم. بانکها شاید بتوانند زمینههای تامین منابع مالی برای این هدف را ایجاد کنند. در غیر این صورت خود شرکتهای هواپییمایی از توانایی مالی برخوردار نیستند.
یک کارشناس صنعت هوایی گفت: ما با توجه به بحث تحریمها نمیتوانیم از موسسات بینالمللی برای تامین منابع مالی خرید هواپیما و نوسازی ناوگان استفاده کنیم، بنابراین باید چنین موسسهای را در داخل ایران ایجاد کنیم که بانکها میتوانند در این زمینه فعال شوند.
منظری تاکید کرد: در یکی دو سال آینده شاید ما دیگر نتوانیم از هواپیماهای بوئینگ MD استفاده کنیم؛ مثل هواپیماهای توپولوف که چند سال پیش از رده خارج شد. بنابراین لازم است تا جایگزین مناسبی برای MD داشته باشیم.
این کارشناس صنعت هوایی با اشاره به انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از دو سال از عمر دولت فعلی باقی مانده و وزیر راه و شهرسازی باید حدود شش ماه را به شناخت مجموعهی خود بپردازد. آن هم در یک وزارتخانه زیربنایی اقتصادی به نام راه و شهرسازی که حجم فعالیتهایش بسیار گسترده است.
وی افزود: از طرف دیگر به دلیل بحث تحریمها و نیامدن هواپیماهای نو، ناوگان هوایی قدیمی شده و ظرف دو سه سال آینده در صورت تدبیر نشدن راهکارهای جدید، مشکلاتی را تجربه خواهیم کرد.
وی توان داخلی برای تامین قطعات هواپیما را محدود دانست و گفت: با وجود آنکه دانش فنی در داخل کشور به رشد خیلی خوبی در بحث تعمیر و نگهداری رسیده اما از توانایی چندان بالایی برای تامین قطعات هواپیماهای موجود برخوردار نیست.