اپلای مهندسی معدن ؛ تحصیل مهندسی معدن در خارج تراست | industmini

هرچند مانند سایر عرصه‌ها برنامه ریزی درست و دقیقی در موضوع استخراج معادن نیز در کشور ما وجود نداشته و درصد قابل توجهی از پتانسیل‌های مربوط به استخراج معدن از بین می رود اما با این حال این موضوع نشان می‌دهد که مهندسی معدن می‌تواند یک رشته بسیار مهم و حیاتی برای کشور ما باشد. رشته مهندسی معدن در خصوص آموزش مکانیک سنگ، زمان شناسی ساختمانی، ژئوفیزیک و زمین شناسی معدنی و عملیات حفاری و آتش باری به منظور خرد کردن سنگ، بارگیری و باربری و سنگ شکنی به دانشجویان است. گرایش های رشته مهندسی معدن در دفترچه انتخاب رشته کنکور درج شده مجله خبری صنایع و معادن و مانند سایر رشته ها از بازارکار مناسبی برخوردار است. نام گرایشتوضیحاتفراوری مواد معدنیفرآوری مواد معدنی به عنوان یکی از مهم ترین گرایش های رشته مهندسی معدن در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا است و به طور کلی هنر سر و کار داشتن با سنگ های خام و محصولات معدنی استخراج شده از زیر زمین و تغییر شکل دادن آن ها به شکل های گوناگون است. برنامه تکنسین مهندسی معدن یک برنامه ترکیبی و به صورت یادگیری از راه دور است. دانشجویان نیاز به استفاده از یک کامپیوتر شخصی برای دسترسی به محتوای دوره، ارائه تکالیف و تکمیل آزمون های آنلاین دارند.

  • مواد معدنی استخراج شده را نمی توان بلافاصله بعد از استخراج استفاده کرد و لازم است متناسب با صنعتی که از آن استفاده می کند، مشخصات خاصی نظیر دانه بندی، عیار، میزان رطوبت، میزان ناخالصی، و …
  • در ادامه قصد داریم به معرفی مراکز تحصیلی آموزشی برای تحصیل رشته معدن در دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس بپردازیم.
  • در این دانشگاه شما با یک دوره کارشناسی 4 ساله مواجه هستید که با طیف وسیعی از رشته های مکان یابی، استخراج، تصفیه، محصولات معدنی، فلزات و محصولات جانبی آشنا خواهید شد.
  • این میزان در کشور آمریکا با داشتن سوابق شغلی زیاد بیش از 120 هزار دلار برآورد شده است.
  • در گرایش استخراج رشته مهندسی معدن، عملیات حفاری، آتشباری برای خرد کردن سنگ ها، بارگیری و باربری، و فرآیند سنگ شکنی به دانشجویان مهندسی معدن آموزش داده می شود.
شغل مهندسی معدن در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا با توجه به کمبود مهندس در این رشته، شرایط سخت کار و همچنین گرانی انرژی و مواد معدنی بازار کار بسیار خوبی دارد. افرادی که برای تحصیل در مقطع دکتر در رشته مهندسی معدن اپلای می کنند برای انجام کارهای پیشرفته در رشته مهندسی معدن، تحقیقات و تدریس آماده می شوند. برنامه دکترای مهندسی معدن به داوطلبان کمک می کند تا دانش کامل و جامعی را در رشته حرفه ای خود داشته باشد. دانشجویان رشته مهندسی معدن باید از توانایی مدیریت و نظارت بر معدن، به غیر از دانش کافی در زمینه سنگ ها و کانی ها و معادن برخوردار باشند و توانایی هماهنگ کردن افراد در درون کار تیمی را داشته باشند. دوره کارشناسی دانشگاه مک گیل یکی از رشته های پیچیده مهندسی معدن و سایر رشته های مرتبط با این رشته است. این رشته مانند بسیاری دیگر از رشته های مهندسی ترکیبی از عناصر مختلفی از جمله مواد، مکانیک، عمران و زمین شناسی است.

برای قبولی در رشته مهندسی معدن چه درس هایی را باید بخوانم؟

در این برنامه آموزشی همانند سایر رشته‌ها واحدهای عمومی و اختصاصی تعریف شده است و دانشجویان در طول دوره کارشناسی رشته مهندسی معدن در گرایش‌های مختلف باید 140 واحد درسی بگذرانند. به طور کلی واحدهای درسی دوره تحصیلی مهندسی معدن را به 5 گروه دروس عمومی (20 واحد)، دروس اصلی (35 واحد)، دروس پایه (32 واحد)، دروس تخصصی الزامی (33 واحد) و دروس تخصصی اختیاری (20 واحد) تقسیم کرد. دروسی چون زمین‌شناسی عمومی، زمین‌شناسی اقتصادی، زمین‌شناسی ساختمانی، مکانیک سنگ، مکانیک سیالات، استاتیک، دینامیک، مقاومت مصالح، نقشه‌برداری‌ عمومی‌، عملیات‌ نقشه‌برداری، کانه‌آرایی و اقتصاد معدنی از جمله مهم‌ترین دروس اصلی و پایه این رشته هستند. بسیاری از رشته های فنی مهندسی در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نبوده و معمولاً به صورت عمومی در دستور تدریس در دانشگاه های سراسری کشور قرار می گیرند.

http://alfaromeoblog.ir

معادن سرشار منیزیم، زغال سنگ،‌ مس و آهن هند یکی از دلایل اصلی سیطره انگلستان بر کشور هند بود. دلیل هجوم مهاجر نشینان فرانسوی، اسپانیایی،‌ پرتغالی و انگلیسی به قاره آمریکا نیز معادن غنی طلا،‌ نقره، الماس، مس و زغال سنگ این قاره بود. سوداگران پرتغالی،‌ هلندی،‌انگلیسی و فرانسوی نیز به عشق تصرف معادن طلا و الماس آفریقا به این قاره روی آوردند و امروزه نیز دانشمندان به امید دست‌یابی به معادن پربار و فلزات نایاب و گرانبهای موجود در فضا پروژه‌های بسیاری را در دست بررسی دارند.

علاوه بر داخل کشور، زمینه ادامه تحصیل و کار در خارج کشور نیز برای مهندسان معدن فراهم است. از جمله این کشورها می‌توان به استرالیا، کانادا و آمریکا اشاره نمود که هر ساله بسیاری از علاقه‌مندان به رشته مهندسی معدن برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشورها اپلای می‌کنند. هدف از ایجاد رشته مهندسی معدن تربیت متخصصان و مهندسان معدنی است که علاوه بر آشنایی کلی با معدن ها، در زمینه های استخراج معدن، اکتشاف مواد معدنی، مکانیک سنگ، و فرآوری مواد معدنی تخصص نسبی را داشته باشند. رشته مهندسی معدن برای نخستین بار در انگلستان به عنوان اولین رشته مهندسی آکادمیک تاریخ پایه گذاری شد و جزء رشته هایی است که انسان ها از دیرباز با فنون آن آشنا بودند و از آن برای پیشبرد زندگی خود استفاده می کردند. دروس حسابان و حساب دیفرانسیل و انتگرال در دوره دبیرستان به عنوان دروس پایه و پیش‌نیاز برای درس‌های ریاضی 1 و 2، معادلات، ریاضیات مهندسی در دانشگاه به حساب می‌آیند.

مهمترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی معدن چه درس‌هایی هستند؟