امضای تفاهم سه‌جانبه در مسکو برای افزایش ترانزیت در کریدور شمال-جنوب

زورف معاون حمل و نقل روسیه نیز با اشاره به توافق دو کشور در احداث راه‌آهن رشت- آستارا، ابراز امیدواری کرد که اجرای پروژه تسریع شود.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، رئیس صندوق توسعه حمل و نقل ایران با هدف شرکت در همایش کریدور شمال- جنوب و بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و خدمات لجستیکی، تجهیزات و تکنولوژی‌های انبارداری روسیه با عنوان «ترانس راشا» (۲۸ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲) به مسکو سفر کرد.

وی با اشاره به وجود برخی حلقه‌های مفقوده در سه مسیر کریدور شمال – جنوب در سرزمین ایران گفت: بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت بین‌المللی و همچنین بخش خصوصی داخلی می‌تواند به شتابان کردن طرح‌ها منجر شود.

دانش‌جعفری گفت: برای فعال‌سازی همه ظرفیت‌های کریدور شمال – جنوب نیازمند تقویت شبکه حمل و نقل در دریای خزر، از طریق ایجاد ارتباط بیشتر با بنادر روسیه و سایر کشورهای این حوزه هستیم.

درمراسم امضای این تفاهم‌نامه همکاری که کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و دیمیتری زورف معاون وزیر حمل و نقل روسیه حضور داشتند طرف‌های امضاکننده برای افزایش تجارت، ترانزیت و انبار کالا در مسیر کریدورهای بین‌المللی به ویژه کریدور شمال- جنوب توافق کردند.

معاون وزیر حمل و نقل روسیه ابراز امیدواری کرد که با توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی در پایانه ریلی سرخس، شاهد افزایش ترانزیت کالا از مقصد ایران باشیم.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل ایران اظهار کرد: با توجه به نقطه قوت کشورهای آسیای میانه در حمل و نقل ریلی، فرصت‌های بیشتری در بهره‌گیری از ظرفیت ریلی در کریدور شمال جنوب وجود دارد.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402020200496/%D8%A7%D9%85%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%87%D9%85-%D8%B3%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8

یادداشت تفاهم همکاری سه‌جانبه بین صندوق توسعه حمل و نقل ایران، شورای هماهنگی حمل و نقل اوراسیایی و مرکز توسعه اقتصادی کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) برای افزایش تجارت، ترانزیت و انبار کالا در مسیر کریدورهای بین‌المللی به ویژه کریدور شمال- جنوب در مسکو به امضا رسید.

داوود دانش‌جعفری رئیس صندوق توسعه حمل و نقل ایران که به مسکو سفر کرده بود، همچنین با زورف معاون وزیر حمل و نقل روسیه ملاقات و بر ادامه همکاری دو کشور در حوزه حمل و نقل تاکید کرد.

طرف‌های امضاکننده این تفاهم‌نامه همچنین بر تبادل اطلاعات، انجام پروژه‌های مشترک و تبادل هیات‌های تخصصی برای دستیابی به این اهداف تاکید کردند.

دانش‌جعفری گفت: خط آهن جدیدی در شرق ایران در مسیر چابهار به سمت زاهدان و بیرجند و مرز ترکمنستان در دستور کار است که اجرای آن به سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارد که صندوق توسعه حمل و نقل پیگیر آن است و اگر این مسیر ریلی تکمیل شود بستر توسعه بخش دیگری از توسعه ظرفیت حمل و نقل شمال – جنوب فراهم می‌شود.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل یادآور شد: این صندوق، صندوق جدیدی است که در ایران شکل گرفته و به دنبال آن است که با ترکیب منابع دولتی، سرمایه بخش خصوصی و تسهیلات بانکی، امکان تأمین مالی طرح‌های حوزه حمل و نقل را تقویت کند که منابع غیردولتی می‌تواند منابع خارجی را نیز شامل شود.

در این راستا رئیس هیأت عامل صندوق توسعه حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عزم ایران برای بهره برداری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب گفت: با توجه به سازوکار فعالیت این صندوق، زمینه مشارکت بین المللی و بخش خصوصی داخلی در توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشورمان از جمله توسعه کریدور شمال – جنوب وجود دارد.

بیش از ۴۳۰ شرکت از ۲۲ کشور از جمله چین، ایران، بلاروس، قزاقستان، هند، فنلاند، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، ترکیه و امارات متحده عربی در این نمایشگاه حضور یافته‌اند. نمایشگاه «ترانس راشا» از ۱۲ بخش مختلف از جمله خدمات لجستیکی، حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی، بنادر، ترمینال‌ها و تجارت الکترونیک تشکیل شده است.

به گزارش ایسنا، یادداشت تفاهم همکاری سه جانبه به امضای داوود دانش جعفری رئیس صندوق توسعه حمل و نقل ایران، وادیم گانین مدیر مرکز توسعه اقتصادی کشورهای مشترک المنافع (CIS) و گنادی بوسونوف مدیرکل شورای حمل و نقل اوراسیایی رسید.

به گفته وی، در شرق ایران، پروژه‌های قابل توجهی برای تقویت و توسعه حمل و نقل در گذرگاه شمال – جنوب وجود دارد که با استفاده از ظرفیت راه‌آهن بندرعباس به سمت اینچه‌برون و ترکمنستان و همچنین سرخس می‌توان بخشی از نیازهای حمل و نقل منطقه‌ای را تأمین کرد.

رئیس صندوق ملی توسعه حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی را پیش‌زمینه افزایش تجارت بین دو کشور خواند و ایران را دارای ظرفیت‌های بزرگ در ترانزیت کالا بین روسیه و کشورهای عربی و هند دانست.

دانش جعفری با اعلام آمادگی صندوق توسعه حمل و نقل برای تامین منابع مالی پروژه‌های حمل و نقلی، خواستار مشارکت بخش خصوصی و بانک‌های روسیه در اجرای پروژه‌های متعدد حمل و نقلی در ایران شد.

داوود دانش‌جعفری اظهار کرد: علاوه بر اینکه بخشی از طرح‌های زیرساخت حمل‌ونقل را با بهره‌گیری از منابع داخلی تأمین و اجرا می‌کنیم، استفاده از منابع خارجی دیگر شرکا همچون روسیه و هند برای تأمین مالی مشترک این طرح‌ها امکان‌پذیر است.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل ایران با اشاره به اینکه نبود خط ریلی در مسیر رشت – آستارا یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور شمال – جنوب محسوب می‌شود، گفت: این صندوق سرمایه‌گذاری محدودی در این مسیر داشته است و امکان مشارکت سایر طرف‌ها نیز در احداث این مسیر ریلی وجود دارد.

عزم ایران برای بهره برداری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب