به گزارش ایرنا از سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی کشور، «مسعود زمانی پدارم» امروز (شنبه) افزود: با اجرای این طرح کاربردی که پیشنهاد دفتر زمینشناسی دریایی سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی کشور است، بررسیهای میدانی زمین ریختشناسی کاربردی و زمینشناسی زیست محیطی در محدوده حوزه آبریز و رودخانههای تغذیهکننده آستارارود، بندر آستارا، مرداب آستارا و غیره با جانمایی موقعیت پدیدههای طبیعی و مصنوعی افزاینده بار رسوبات به بندر بر روی نقشه یکپنجاههزارم آغاز شده است.
مدیرکل دفتر بررسیهای زمینشناسی دریایی سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور تصریحکرد: تجاوز به حریم رودخانهها و تخریب کرانههای طبیعی و بستر رودخانهها که در طول هزاران سال در هماهنگی با طبیعت طی بازههای زمانی طولانی مدت براثر تغییرات آب و هوایی و تکتونیکی و دیگر عوامل طبیعی که چرخه فرسایش و رسوبگذاری در این گستره تغییر ریخت میدادهاند، اکنون با تجاوز مخرب انسانی در بازههای کوتاه مدت و حتی روزانه باعث تخریب زمین ریخت، محیط زیست و در نهایت مرگ تدریجی تالاب است و تبدیل آن به مرداب شدهاند.
وی تصریحکرد: در این طرح تغییرات زمین ریختاری طبیعی که در طول زمان به وجود آمدهاند یا در زمان حال براثر عواملی طبیعی مانند بارشهای طبیعی، وقوع سیلاب، زلزله و گسیختگیهای دامنهای و دیگر پدیدههای طبیعی به وجود میآیند، در چرخه فرسایش، حمل و رسوبگذاری به صورت طبیعی و عادی در افزودن بار رسوبات در بندر نقش موثری دارند ارزیابی می شوند.
زمانی پدرام با بیان اینکه زمین ریختشناسی یا ژئولوژی ساختاری، شاخهای از علم زمینشناسی است که به مطالعه ساختارها و ترکیبات سنگها و رویدادهای ژئوتکتونیکی در زمین میپردازد، خاطرنشانکرد: مطالعات انجام شده نشان میدهد پدیدههای زمین ریختاری شامل انواع گسیختگیهای دامنهای مانند زمین لغزشها، گلروانهها، ریزشهای دامنهای، فرسایشهای پیشرونده خاکها (فرسایش خندقی و بدبوم که بیشتر در منطقه کوهستانی حوزه ابریز دیده میشوند) و همچنین اشکال متنوع زمین ریختاری کنارههای فرسایشی و رسوبگذاری و واژگونی دیوارهها در کرانه رودخانهها، جزایر رسوبی و تند آبها و آبشارها دربستر رودخانهها که بر اثر تغییرات مورفولوژی رودخانهها بهوجود میآیند در نهایت بار رسوبات در بندر را افزون می کند.
برداشتهای بیرویه مواد معدنی، مصالح شن و ماسه از بستر رودخانهها
مدیرکل دفتر بررسیهای زمینشناسی دریایی سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: کم کردن عرض رودخانهها و آبراههها با احداث دیوارههای کنار رودخانه به منظور افزودن به زمینهای حاشیه رودخانه برای افزودن به سطح برای تبدیل به زمین کشاورزی و یا احداث سازهها و پارکها نیز باعث تنگ کردن معبر طبیعی جریانها و طغیانی شدن رودخانهها شده است.
وی با تاکید بر اینکه شناسایی نوع، موقعیت و گسترش این پدیدهها به اتخاذ تدابیری برای کنترل این نوع پدیدهها که به حیات مرداب و بندر تداوم میبخشد، یاری میرساند، افزود: در این طرح تغییر ریختهای حاصل از عملکرد و دستکاریهای انسانی در طبیعت ناحیه از حوزه آبریز در منطقه کوهستانی تا کرانههای رودخانهها و حواشی بندر که به یاری ابزارآلات و ادوات صنعتی و مکانیکی مخربتر و هولناکتر نیز شده همراه با نبود برنامهریزیهای مستمر، هماهنگ و اصولی با هدف حفظ زمین، محیط زیست و آمایش سرزمینی منطقه آستارا نیز مورد بررسی قرار میگیرد.
وی تاکید کرد: ساخت پلهای متعدد در طول رودخانهها که گاه بدون در نظر گرفتن حد مسیر طبیعی و یا سیلابهای ادواری در کانال طبیعی رودخانه انجام شده، با تغییر ریخت طبیعی کرانهها و کف بستر همراه است و با ایجاد حرکت تند آبها باعث فرسایش بیشتر مصالح بستر میشود.
وی با بیان اینکه بندر آستارا از نظر جغرافیایی و اتصال به خط راهآهن سراسری کشور و نیز در صنعت گردشگری آستارا جایگاه بسیار خوبی در توسعه اقتصادی پایدار استان و کشور دارد، خاطرنشانکرد: در زمان اجرا و تعیین محل ساخت بندر آستارا درخواستی مبنی بر ارائه نظر کارشناسی از دفتر بررسیهای زمین شناسی دریایی سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام نشده و در هنگام طراحی و ساخت سازه بندر آستارا، این دفتر هیچگونه دخالت یا ارتباطی در این زمینه نداشته است.