نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه خودروهایی مانند تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ از رده خارج شدهاند، اظهار داشت: اما تاکنون معادل داخلی برای آنها تعیین و تولید نشده است و یکی از اهداف آییننامه مذکور، واردات خودروهایی است که نیاز تمامی اقشار درآمدی را پوشش دهند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، مصطفی طاهری در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگاران گفت: در این جلسه آییننامه واردات خودرو با حضور منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان بانک مرکزی بررسی شد.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: هدف از تدوین آییننامه واردات خودرو دو موضوع است؛ نخست آنکه از آییننامه به عنوان ابزار سیاستگذاری استفاده شود و دوم آنکه خودروهای وارداتی نیاز تمامی دهکها را پوشش دهند.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به واردات خودروی برقی برای مناطق آزاد درباره محل تامین منابع آن خاطرنشان کرد: منابع حاصل از صادرات بخشی از این منابع لازم برای واردات خواهد بود البته این موضوع به صادرات خودرو محدود نمیشود و شامل کالاهایی مانند فرش که برای سازمان توسعه تجارت اولویت دارند نیز میشود. بخشی دیگر هم از محل ارز منشا خارجی تامین میشود و بخش دیگر مربوط به ارز دولتی است.
منبع: https://www.irna.ir/news/84840161/%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%86-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B4%D8%AF
وی موضوع نرخ تعرفه را از دیگر مباحث بررسی شده در نشست امروز برشمرد و اضافه کرد: نرخ تعرفه در آییننامه مذکور، طبق آیین نامههای قبلی همچنان پلکانی است اما برای خودروهای اقتصادی(خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار و حدود ۶ تا ۸ هزار دلار) این تعرفه کاهش یافته و بین ۱۰ الی ۲۰ درصد است.