آشنایی با رشته مهندسی معدن و گرایشهای این رشته | industmini

دانشجویان میبایست در طول چهار سال تحصیلی حدود ۱۴۰ واحد درسی را به صورت کامل اخذ کرده و پاس کنند. این ۱۴۰ واحد درسی در بسته های آموزشی مختلف عمومی، پایه، اصلی، تخصصی و اختیاری ارائه می‌شوند. بر خلاف تصور، مهندسان معدن تنها در معادن و استخراج مواد معدنی فعالیت نمی‌کنند. مهندسان معدن در قدم اول با تکیه بر دانش تخصصی خود مناطق مستعدی را که دارای پتانسیل برای استخراج هستند را شناسایی کرده و پس از مطالعات امکان‌سنجی و اقتصادی، به طراحی روش‌های استخراج ماده می‌پردازند. به این ترتیب وظیفه هماهنگی و نظارت بر کلیه فعالیت‌های این معدن در مورد حفر، استخراج و انتقال مواد معدنی به عهده مهندسان معدن است. همۀ ما با تا حدودی با مواد معدنی آشنایی داریم و می‌دانیم که بخش زیادی از زندگی ما وابسته به استفاده صحیح از منابع زمینی و استخراج مواد از معادن است.

http://alfaromeoblog.ir

اما درآمد و حقوق یک مهندس معدن در ایران باتوجه به عواملی مانند نوع شرکت، محل فعالیت، سطح ارشدیت و نیز مدرک تحصیلی، می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان مثال یک کارشناس مهندسی معدن در تهران، ممکن است درآمد و حقوقی متفاوت از یک کارشناس معدن مجله خبری صنایع و معادن در سایر شهرهای کشور داشته باشد. تحلیل پایداری و طراحی سیستم نگهداری جزء وظایف مهندسان معدن با گرایش مکانیک سنگ محسوب می‌شود. در این گرایش از مهندسی معدن، نحوه‌ی رفتار سنگ در برابر عوامل خارجی و داخلی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رسم نمودار آنلاین با ۷ ابزار کاربردی

مهندسان معدن از مهارت‌ها و دانش تخصصی خود در علوم و فناوری، به‌منظور استخراج مواد معدنی از زمین استفاده می‌کنند. یک مهندس معدن باید از توسعه‌ ایمن و کارآمد معادن و نیز، انجام اصولی سایر فعالیت‌های سطحی و زیرسطحی، اطمینان حاصل کند. همچنین یک مهندس معدن باید درک مناسبی از اثرات ساختارهای معدنی روی محیط زیست اطراف معدن داشته باشد. بدین منظور لازم است مهندسان معدن دارای مهارت‌های مدیریتی و دانش فنی مناسبی باشند.

هدف از رشته مهندسی معدن

دلیل هجوم مهاجر نشینان فرانسوی، اسپانیایی، پرتغالی و انگلیسی به قاره آمریکا نیز معادن غنی طلا، نقره، الماس، مس و زغال سنگ این قاره بود. سودا گران پرتغالی، هلندی، انگلیسی و فرانسوی نیز به عشق تصرف معادن طلا و الماس آفریقا به این قاره روی آوردند و امروزه نیز دانشمندان به امید دستیابی به معادن پر بار و فلزات نایاب و گران بهای موجود در فضا پروژه های بسیاری را در دست بررسی دارند. طراحی استراتژی های حفاری و استخراج، برآورد نیروی کار لازم، ماشین آلات، زمان و هزینه های مالی. در این رشته علاوه بر مباحث مطرح شده توانایی مدیریت، حل مسئله و تصمیمات لحظه‌ای، نرم‌افزار، برنامه نویسی و کامپیوتر، سفر رفتن و بازدید‌های مختلف و به شکل کلی دور بودن مقطعی از عزیزان هم مطرح هست‌. برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید. و اما برای اطلاع دقیق و مطمئن از اینکه با درصدها و رتبه ترازی که دارید چه رشته ای قبول می شوید و یا چه رتبه ای کسب خواهید کرد ، می توانید از طریق شماره تماس زیر با مشاورین حرفه ای مرکز مشاور گروپ تماس بگیرید.

گرایش استخراج شامل عملیات حفاری و آتشباری به منظور خردکردن سنگ، بارگیری و باربری و در اغلب اوقات سنگ‌شکنی به منظور رساندن ابعاد “کان‌سنگ‌” به اندازه مناسب است. این عملیات می‌تواند در معادن روباز، زیرزمینی و در موارد محدودی در دریا انجام گیرد. امکان استفاده از مواد معدنی استخراج شده بلافاصله پس از استخراج، وجود ندارد و باید مشخصات خاصی از آن نظیر دانه بندی، عیار، میزان رطوبت، میزان ناخالصی، و … اگرچه با شروع بیماری کووید نوزده، صنعت معدن مانند دیگر صنایع کانادا با کمی رکود و مشکل مواجه بود، اما آینده این کشور برای معدن کاران به دلیل پروژه های در دست احداث مناسب توصیف می شود.

  • این مهندس معدن درک تأثیرات این ساختارها بر محیط اطراف خود را با دانش فنی و مهارت های مدیریتی ترکیب می کند.
  • اگر شرکت یک مهندس 7 سال سابقه بیمه داشته باشد همان مهندس باید به عنوان مدیرعامل در هیئت مدیره قرار گیرد و اگر با 2 مهندس 3 سال سابقه تشکیل شده باشد یکی از مهندسین به عنوان مدیرعامل و مهندس دیگر به عنوان عضو هیئت مدیره در شرکت قرار می گیرند.
  • مهندسی معدن شامل مجموعه دانش، فناوری و روش‌هایی است که برای اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد از معادن به کار می‌رود.
  • شرکت های استخراج مواد معدنی به عنوان متداول ترین کارفرمایان برای مهندسان معدن شناخته می شوند که اقدام به فروش مواد اولیه استخراج شده از زمین به پالایشگاه ها و سایر تولید کنندگان می نمایند.
  • به‌همین جهت نیز در این مطلب به معرفی کامل رشته مهندسی معدن + بازارکار و درآمد این رشته در ایران و جهان می‌پردازیم.