آشنایی با رشته‌ی معدن | industmini

برای هر فعالیت معدنی ما نیاز به مواد معدنی داریم و مبنای اصلی تولید و توسعه صنعتی همین مواد معدنی هستند. همین موضوع سبب شده است که در بسیاری از دانشگاه های سراسر کشور، رشته مهندسی معدن ارائه شود. دانشگاه مک گیل به عنوان یکی از شناخته شده ترین دانشگاه های کانادا اقدام به ارائه دوره کارشناسی رشته مهندسی معدن می کند. برنامه لیسانس این دانشگاه 4 ساله است که البته از این زمان دانشجویان بین 12 تا 16 ماه را به شکل عملی در معادن گوناگون مشغول به فعالیت و کارآموزی می شوند.

شرایط و مهارت‌های لازم برای استخدام در شغل مهندسی معدن

با این وجود باید توجه کرد که اهمیت بخش صنعت و معدن بیش از رقم سهم آن در اقتصاد ملی است. ارتباط بالایی که بین بخش صنعت و معدن و سایر بخش‌های اقتصاد ملی وجود دارد، اهمیت این بخش را افزایش می‌دهد. ارتباطات پسین و پیشین بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی با یکدیگر و نیز با سایر بخش‌های اقتصادی از جمله کشاورزی، نفت و انرژی و ساختمان سبب شده‌است تا قلمرو فعالیت بخش صنعت و اثرگذاری آن فراتر از بخش صنعت و معدن باشد. به عنوان مثال، صنعت پتروشیمی حلقه واسط بین صنعت نفت و بخش صنعت و معدن کشور است که با طیف وسیعی از صنایع از صنایع تولید ماشین‌آلات، و تجهیزات و نیز صنایع ساختمانی در بالادست گرفته تا صنایع خودروسازی، شیمیایی و لاستیک و پلاستیک و نیز کشاورزی در پایبنداست ارتباط دارد. با وجود اینکهنرم افزار انتخاب رشته کنکور هیوامی تواند توضیحاتی را در خصوص محل قبولی داوطلبان به آن ها ارائه دهد، اما همچنان توصیه می شود، پیش از انتخاب رشته با مشاوران و متخصصان این حوزه صحبت کرده و سپس اطلاعات خود را در سایت انتخاب رشته ثبت نمایید.

مطالعه و بررسی مسائل هیدرولوژیکی معدن، بازیافت مواد معدنی و مدل‌سازی فرآیند انتقال آلاینده‌ها، از دیگر کارهایی است که فارغ‌التحصیلان گرایش معدن و محیط زیست انجام می‌دهند. مهندس‌ معدن‌ در گرایش‌ اکتشاف‌ پس‌ از کشف‌ معدن‌، نوع‌ و شکل‌ مواد معدنی‌ را تعیین‌ کرده‌ و به‌ ارزیابی‌ اقتصادی‌، میزان‌ ذخیره‌ و همچنین‌ چگونگی‌ استخراج‌ منابع‌ معدنی‌ می‌پردازد. در این‌ گرایش‌ دانشجویان‌ درباره‌ مکانیک‌ سنگ‌، زمان‌شناسی‌ ساختمانی‌، ژئوفیزیک‌ و زمین‌شناسی‌ معدنی‌ مطالعه‌ می‌کنند. مهندسی معدن دارای ۴ گرایش اصلی کارشناسی استخراج، اکتشاف، فرآوری مکانیک سنگ و تونل‌سازی و ۴۰ گرایش تخصصی مانند ابزار، ماشین آلات، حفاری و… می‌شود. از دوران ماقبل تاریخ تا به امروز، معدن نقش برجسته‌ای در پایداری بشریت ایفا کرده‌است.

گرایش استخراج معدن در مقطع کارشناسی

علاوه بر داخل کشور، زمینه ادامه تحصیل و کار در خارج کشور نیز برای مهندسان معدن فراهم است. از جمله این کشورها می‌توان به استرالیا، کانادا و آمریکا اشاره نمود که هر ساله بسیاری از علاقه‌مندان به رشته مهندسی معدن برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشورها اپلای می‌کنند. هدف از ایجاد رشته مهندسی معدن تربیت متخصصان و مهندسان معدنی است که علاوه بر آشنایی کلی با معدن ها، در زمینه های استخراج معدن، اکتشاف مواد معدنی، مکانیک سنگ، و فرآوری مواد معدنی تخصص نسبی را داشته باشند. رشته مهندسی معدن برای نخستین بار در انگلستان به عنوان اولین رشته مهندسی آکادمیک تاریخ پایه گذاری شد و جزء رشته هایی است که انسان ها از دیرباز با فنون آن آشنا بودند و از آن برای پیشبرد زندگی خود استفاده می کردند. دروس حسابان و حساب دیفرانسیل و انتگرال در دوره دبیرستان به عنوان دروس پایه و پیش‌نیاز برای درس‌های ریاضی 1 و 2، معادلات، ریاضیات مهندسی در دانشگاه به حساب می‌آیند.

http://alfaromeoblog.irدر کانادا نیز دانشگاه مک گیل هم در مقطع کارشناسی (B.Sc.) و هم کارشناسی ارشد (M.Sc.) مهندسی معدن را ارائه می دهد و دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز در ونکوور لیسانس علمی کاربردی (B.A.Sc.) مهندسی معدن و مدارک تحصیلات تکمیلی (B.A.Sc. یا M.Eng و دکترا) را در رشته مهندسی معدن ارائه می دهد. تکمیل برنامه مهندسی معدن در بیشتر کشورهای اروپایی به صورت ۵ ساله و اعطای همزمان مدارک B.S و M.S در رشته مهندسی معدن است. در پرتغال دانشگاه پورتو کارشناسی ارشد معدن و در مجله خبری صنایع و معادن اسپانیا دانشگاه پلی تکنیک مادرید مدرک مهندسی معدن، سوخت مواد منفجره و متالورژی را ارائه می دهد. دانشگاه اکستر در جنوب غربی انگلستان نیز مدارک BEng و MEng را در رشته مهندسی معدن و رشته های مربوط به مهندسی معدن ارائه می دهد. معرفی و انتخاب رشته مهندسی معدن که از رشته های زیرمجموعه کنکور سراسری ریاضی است، به علاقه مندان به این رشته در زیر گروه ریاضی کمک می کند تا با دید بازتری اقدام به درج الویت های مورد علاقه خود در فرم انتخاب رشته شان نمایند.

  • به این دلیل که مهندس های معدن توانایی بسیار زیادی در حیطه زمین شناسی و علوم زمین دارند، بنابراین می توانند فعالیت های گسترده ای در کارهای اجرایی و عمرانی نیز داشته باشند.
  • نام گرایشتوضیحاتفراوری مواد معدنیفرآوری مواد معدنی به عنوان یکی از مهم ترین گرایش های رشته مهندسی معدن در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا است و به طور کلی هنر سر و کار داشتن با سنگ های خام و محصولات معدنی استخراج شده از زیر زمین و تغییر شکل دادن آن ها به شکل های گوناگون است.
  • در این ویکی‌پدیا پیوندهای زبانی در بالای صفحه و هم‌تراز با عنوان مقاله قرار دارند.
  • فرایند متالورژی، که روی پردازش مواد معدنی به کالاهای قابل استفاده مانند فلزات و یا ترکیبات شیمیایی خاص تمرکز دارد.