آرامش به بازار محصولات پتروشیمی برگشت

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود: سازمان حمایت و شرکت بورس کالای ایران بایستی ضمن شناسایی شرکت‌های صوری و غیرفعال، به قطع سهمیه این شرکت‌ها اقدام و متخلفان را به تعزیرات حکومتی معرفی کنند.

اصانلو، مهم‌ترین علل افزایش قیمت محصولات پلیمری و پتروشیمی را عرضه نکردن مکفی محصولات پلیمری پتروشیمی در بورس کالای ایران در مقایسه با تقاضای داخل کشور، وجود شرکت‌های صوری و غیرفعال در امر تولید اقلام پایین‌دستی، نامناسب بودن میزان سهمیه دریافتی مواد پلیمری و پتروشیمی واحدهای تولیدی و افزایش نرخ ارز دانست.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به برگزاری جلسات با دستگاه‌های نظارتی و یادآوری تکالیف این مراجع در قیمت‌گذاری و نظارت، هرگونه افزایش قیمت محصولات پتروشیمی را بدون توجیه و مغایر با سیاست‌های دولت اعلام کرد.

اصانلو گفت: طبق این مصوبات، معاونت امور صنایع وزارت صمت باید به ظرفیت سنجی، تخصیص و راستی آزمایی واحدهای تولیدی اقدام و نتیجه را به سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کند.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402042415537/%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%B4-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B4%D8%AA

اصانلو همچنین با اشاره به تشکیل جلسه‌ای با حضور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، معاونین مرتبط وزارت صمت، شرکت بورس کالای ایران، مسئولان اتاق‌های تعاون ایران و بازرگانی و دبیر صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، مهم‌ترین مصوبه این جلسه را حذف واسطه‌گری و افزایش سطح عرضه مواد پتروشیمی و پلیمری در بورس عنوان کرد.

با ورود به هنگام تعزیرات حکومتی، جلوی افزایش قیمت محصولات پتروشیمی گرفته‌شده و ثبات نسبی در بازار عرضه محصولات پلیمری و پتروشیمی ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از سازمان تعزیرات حکومتی، احمد اصانلو در گزارشی به وزیر دادگستری در خصوص پیگیری مأموریت ویژه ریاست جمهوری برای ثبات بازار محصولات پتروشیمی، گفت: مدیران عامل پنج شرکت بزرگ محصولات پلیمری و پتروشیمی که حدود ۸۵ درصد نیاز کشور به این محصولات را تأمین می‌کنند به تعزیرات حکومتی احضار و تحقیقات تکمیلی در حال انجام است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تأکید کرد: در صورت اجرای دقیق و قانونمند مصوبات مذکور، شاهد ثبات قطعی در بازار محصولات پتروشیمی خواهیم بود.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از اثرگذاری اقدامات تعزیرات حکومتی بر ثبات بازار محصولات پلیمری و پتروشیمی در یک هفته اخیر خبر داد و افزود: با انجام مذاکره و تماس‌های متعدد و جلب همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، نرخ ارز برای محاسبه خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی به قیمت قبلی بازگشت.